Juno: 5 kysymystä, joihin luotaimen pitäisi vastata

Juno-luotain saavutti määränpäänsä ja asettui kiertoradalleen aurinkokuntamme suurimman planeetan Jupiterin ympärille. Luotaimen on määrä ratkoa kaasujättiläisen suurimpia arvoituksia ja selvittää, onko siellä mahdollisesti vettä.

tiistai 5. heinäkuuta 2016 teksti Mikkel Meister ja Babak Arvanaghi

1. Onko siellä vettä?

Jupiter on kaasujättiläinen, jolla ei ole kiinteää pintaa. Planeettaa peittää nestemäisen vedyn muodostama meri, jonka on synnyttänyt kaasukehän alaosassa vallitseva valtava paine.

Vesi koostuu vedystä ja hapesta, ja mittaamalla näiden kahden alkuaineen määriä tutkijat voivat laskea, onko jättimäisellä planeetalla vettä.

2. Miksi sen magneettikenttä on niin voimakas?

Aurinko on aurinkokuntamme ainoa kappale, jonka magneettikenttä on vielä voimakkaampi kuin Jupiterin. Magneettikenttä luo planeetan ympärille valtavan magnetosfäärin, jonka pyrstö ulottuu noin 600 miljoonan kilometrin päähän – aina Saturnukseen asti.

Magneettikenttä on voimakkaampi kuin mitä kaasuplaneetan on uskottu voivan muodostaa. Junon on määrä tutkia, onko Jupiterin ytimen vety puristunut niin tiiviisti kokoon, että se on muuttunut suprajohtavaksi ja alkanut vahvistaa magneettikenttää entisestään.

3. Mistä kaasuista Jupiterin kaasukehä koostuu?

Kaasujättiläisen pintaa peittävät punaiset, ruskeat ja valkoiset pilvet, joiden alla tuulet puhaltavat jopa 600 kilometrin tuntinopeudella. Suurin maapallolla mitattu tuulenvoimakkuus on 408 km/h, ja sen synnytti sykloni Olivia vuonna 1996.

Jupiterin kaasukehä koostuu lähinnä vedystä ja heliumista, mutta tutkijat haluaisivat saada selville sen tarkemman koostumuksen.

4. Millainen planeetan rakenne on?

Tutkijoilla ei ole varmaa tietoa siitä, onko Jupiterin ydin kiinteä vai nestemäinen. Sitäkään ei tiedetä, koostuuko se kivestä, jäästä, metalleista tai ehkä metallisesta vedystä.

Junon toivotaan antavan vastauksia näihin kysymyksiin ja auttavan planeetan sisäosien kartoittamisessa.

5. Miten Jupiterin voimakkaat revontulet muodostuvat?

Jupiterin pohjois- ja etelänavoilla leiskuvat revontulet ovat voimakkaita valonpurkauksia, joita syntyy varautuneiden avaruushiukkasten joutuessa planeetan voimakkaaseen magneettikenttään. Jupiterin revontulet muistuttavat pitkälti Maan revontulia sillä erolla, että niitä esiintyy jatkuvasti eikä ainoastaan aurinkomyrskyjen yhteydessä.

Revontulitutkimuksen toivotaan auttavan tutkijoita pääsemään perille planeetan magneettikentän, pyörimisliikkeen ja kaasukehän koostumuksen välisestä vuorovaikutuksesta.