Superteleskooppi paljastaa näkymättömän kosmoksen

Valtavan kokoinen ALMA-teleskooppi havaitsee ihmissilmälle näkymättömiä aallonpituuksia. Sen katse yltää myös pidemmälle avaruuteen kuin minkään aiemman teleskoopin.

perjantai 5. joulukuuta 2014 teksti Yudhijit Bhattacharjee

Suuri osa maailmankaikkeudesta on niin kylmää, että sen säteily sijoittuu ihmissilmän ja tavallisten optisten kaukoputkien havaintoalueen ulkopuolelle.

ALMA näkee näkymätöntä valoa

Atacaman suuri millimetri-/alimillimetrijärjestelmä eli ALMA parantaa näkyvyyttä, sillä se pystyy havaitsemaan ihmissilmälle näkymättömiä valon aallonpituuksia. Sen avulla on määrä tutkia tähtiä ja planeettoja muodostavia pöly- ja kaasupilviä ja hankkia lisätietoa oman galaksimme synnystä ja kehityksestä.

Lisätietoja ALMA:sta

Tutustu laajaan tutkimushankkeeseen, joka synnytti Atacaman aavikolle Chileen laajamittaisen teleskooppikokonaisuuden. Paneudu myös ALMA:n tähänastisiin havaintoihin ja lue National Geographicin numero 12/2014 ALMA-artikkeli kokonaisuudessaan tästä:

Huom! Sinun pitää olla kirjautunut natgeo.fi-sivuston käyttäjäksi voidaksesi ladata artikkelin. Napsauta Lataa-painiketta. Jos et ole kirjautunut sivustoon, sinulle tarjotaan mahdollisuutta rekisteröityä käyttäjäksi. Se käy nopeasti eikä maksa mitään.