Pieni Magellanin pilvi
© ESO

Jättimäinen valokuva vie sinut tähtien lähteille

Tähtitieteilijät ovat ottaneet valtavan valokuvan kääpiögalaksista, joka on täynnään nuoria tähtiä. Kuva on niin iso, että sitä voi zoomata jopa yksittäisiin tähtiin asti.

tiistai 9. toukokuuta 2017 teksti Babak Arvanaghi, Tieteen Kuvalehti

Paljaalla silmällä katsottuna Pieni Magellanin pilvi näyttää vain eteläisen taivaan hailakalta pilveltä, mutta todellisuudessa se on kääpiögalaksi, joka koostuu sadoista miljoonista tähdistä.

Nyt niitä pääsee kuitenkin katsomaan todella läheltä.

Galaksista on otettu kuva, jonka resoluutio on huimaavat 1,6 gigapikseliä – sellaista pystyy zoomaamaan jopa yksittäisten tähtien tarkkuuteen.

Avaruuspöly himmensi näkymää

Pienen Magellanin pilven tutkiminen on tähän asti ollut todella vaikeaa, koska se sijaitsee sellaisessa suunnassa, jossa on paljon avaruuspölyä.

Chilessä sijaitsevan VISTA-teleskoopin avulla tähtitieteilijät ovat kuitenkin onnistuneet näkemään pölyn läpi ja ja ottamaan galaksista tämän häikäisevän kuvan. VISTA tutkaili pölyn läpi hyödyntämällä galaksin lähettämää infrapunasäteilyä.

Galaksikuva on osa laajempaa tutkimushanketta, jossa kartoitetaan sekä Pientä Magellanin pilveä että sen naapurigalaksia, Suurta Magellanin pilveä, ja yritetään määrittää galaksien tähtien ikää.

Tähtien syntysija

Pieni Magellanin pilvi kiinnostaa tutkijoita, koska se suorastaan pursuaa nuoria tähtiä. Noin 200 000 valovuoden päässä Auringosta sijaitsevassa kääpiögalaksissa myös syntyy kaiken aikaa uusia tähtiä.

Tähtitieteilijät arvelevat, että Pieni Magellanin pilvi on aikoinaan ollut samantyyppinen kierregalaksi kuin Linnunratakin. Ajan mittaan lähistöllä sijaitsevat isommat galaksit ovat kuitenkin kähveltäneet siitä tähtiä ja tehneet siitä nykyisenlaisen muotopuolen kääpiön.

Lähde tutkimaan galaksikuvan ihmeitä ESO:n sivuilla.

KOE TÄYDELLINEN AURINGONPIMENNYS

Koe yksi maailman upeimmista luonnonilmiöistä:

Täydellinen auringonpimennys, joka näkyy Yhdysvalloissa 21.8. ensimmäisen kerran lähes neljäänkymmeneen vuoteen.

>> Vain vähän paikkoja jäljellä: Älä jää paitsi näystä, joka tallentuu verkkokalvollesi pysyvästi. Varaa paikkasi heti.

”Tämä on mahtava mahdollisuus nähdä omin silmin, miten ympäröivä universumi muuttuu”, sanoo tähtitieteilijä Jay Pasachoff Massachusettsin Williams Collegesta.