Katsaus Kuun nestemäiseen ytimeen

Kuulla on Maan tavoin nestemäinen ydin, mutta siinä missä maapallon ydin siirtää lämpöä konvektion avulla, Kuun ytimen uskotaan olevan staattinen. Ulomman ytimen nestemäisyys viittaa siihen, että Kuu on aikoinaan ollut kokonaan sula.

torstai 16. elokuuta 2012

Apollo-astronautit porautuivat vain kolmen metrin syvyyteen, mutta heidän Kuuhun jättämänsä instrumentit auttavat yhä hankkimaan lisätietoa Maan lähimmän seuralaisen sisimmästä. Viimeisin katsaus 40 vuoden takaisiin seismisiin tietoihin vahvistaa sen, että kylmällä ja kuivalla kiertolaisella on kuuma, nestemäinen ydin.

Nasan tutkija Renee Weber on paneutunut vuosilta 1969–1977 peräisin oleviin tietoihin, joista vain neljäsosaa oli analysoitu aiemmin. Weber kollegoineen tutki loppuja tietoja nykyaikaisten tietokoneiden voimalla ja keskittyi etenkin syvällä tapahtuviin kuunjäristyksiin.

Kuulla on Maan tapaan ydin, joka koostuu nestemäisistä ja kiinteistä kerroksista; kaikkein sisin osa on kuumin mutta valtavan paineen vuoksi silti kiinteä. Maapallon ydin on dynaaminen ja aiheuttaa siksi laattatektonista liikettä, vulkaanista toimintaa ja magneettikentän, mutta Kuun ytimen uskotaan olevan staattinen.

Ytimen ulko-osan nestemäisyys viittaa Weberin mukaan siihen, että Kuu saattoi muodostuessaan 4,5 miljardia vuotta sitten olla kokonaan sula.

”Vaikka Maa ja Kuu syntyivät suunnilleen samoihin aikoihin, Kuu on pienempi, joten se on menettänyt lämpöä ja energiaa nopeammin.”

Jossain vaiheessa myös Kuun ytimessä on saattanut tapahtua konvektiota. Mistä se tiedetään? Astronauttien mukanaan tuomien pintakivien magneettisista jäljistä.

Kuun sisäosat

1: Kuun pinta Meteoriittien iskut ovat tehneet Kuun pinnasta hyvin epätasaisen.

2: Vaippa Syvyys pinnasta: 40 km Koostumus: Oliviinia, peridotiittia, granaattia ym. Lämpötila: 1600 kelviniä (1327 °C)