10 hienoa avaruuskuvaa maapallosta – kolmen miljoonan joukosta

Nasan Terra-satelliitti on ottanut maapallosta 3 miljoonaa valokuvaa. Nyt ne kaikki on annettu vapaasti kaiken kansan nähtäville, ja me esittelemme tässä 10 suosikkiamme.

torstai 28. huhtikuuta 2016 teksti Michael Greshko // Kuvat: NASA/METI/AIST/JAPAN SPACE SYSTEMS JA U.S./JAPAN ASTER SCIENCE TEAM

Se oli melkoinen urakka, mutta saimme silti valittua kymmenen suosikkiamme niistä kuvista, joita ASTER-laitteisto on 16 vuoden aikana ottanut.

Yli 3 miljoonaa satelliittikuvaa ovat antaneet tutkijoille – ja meille muillekin – paljon tärkeää tietoa Maan geologiasta ja säästä. Kuvat on otettu Terra-satelliitin ASTER-laitteistolla (Advanced Spaceborne Thermal Emission and Reflection Radiometer).

Nasa muistuttaa siitä, että tämän yhdysvaltalais-japanilaisen paketin kuvat eivät tähän astikaan ole olleet saavuttamattomissa, mutta nyt ne annetaan käyttöön ilmaiseksi. Tähän galleriaan on koottu ASTER-johtaja Michael Abramsin omia suosikkikuvia.

ASTER on kulkenut Terra-satelliitin kyydissä helmikuusta 2000 lähtien ja kartoittanut maapalloa kiertoradaltaan 705 kilometrin korkeudesta.

ASTER kiertää maapalloa aurinkosynkronisella radalla 16 kertaa päivässä ja näkee siten käytännössä koko maapallon kaksi kertaa vuorokaudessa. Kerran valoisassa ja kerran pimeässä.