Nasa on hyväksynyt hankkeen, joka tähtää uhkaavien asteroidien sysäämiseen pois radaltaan.

© Shutterstock

Nasa haluaa tönäistä asteroidit pois radaltaan

Isoja asteroideja on matkalla suoraan kohti Maata. Nasa haluaa törmätä asteroidiin luotaimella, jotta kivimöhkäle muuttaisi kurssiaan.

keskiviikko 12. heinäkuuta 2017 teksti Rikke Jeppesen

Jos Maahan törmää läpimitaltaan satojen kilometrien mittainen asteroidi, peli on pelattu. Siksi Nasa etsii toimivaa menetelmää avaruudessa kiitävien kivien karkottamiseksi.

Se käynnistikin juuri hankkeen, jonka tavoitteena on kehittää menetelmä asteroidin kurssin muuttamiseksi.

NASA hyväksyi 23. kesäkuuta ensimmäisen hankkeen, jolla selvitetään mahdollisuuksia vaikuttaa asteroidin lentorataan. DART-hankkeen – Double Asteroid Redirection Test – keskeinen tavoite on törmätä avaruusluotaimella suoraan asteroidiin siten, että se muuttaa kurssiaan.

Luotaimella asteroidin kimppuun

Asteroidin kurssinmuutos on tarkoitus saada aikaan luotaimen liike-energian avulla.

DART-luotain on määrä laukaista kohti Didymos-nimistä asteroidijärjestelmää, joka käsittää kaksi asteroidia: noin 780-metrisen Didymos A:n ja noin 160-metrisen Didymos B:n.

Luotain on tarkoitus törmäyttää isoveljeään kiertävään pienempään asteroidiin, jotta tutkijat voivat tarkkailla sen kiertoradan mahdollisia muutoksia.

Marylandin osavaltiossa toimivan Johns Hopkins Applied Physics Laboratoryn tutkijoiden kehittelemä hanke on nyt siirtymässä varsinaiseen suunnitteluvaiheeseen.

Yhdeksän kertaa luotia nopeammin

Suurin piirtein jääkaapin kokoinen DART-luotain iskeytyy asteroidiin kuuden kilometrin sekuntivauhdilla – noin yhdeksän kertaa luotia nopeammin. Vaikka törmäys muuttaa asteroidin nopeutta vain hitusen, pienikin muutos vaikuttaa sen lentorataan ajan saatossa merkittävästi.

Tutkijat seuraavat törmäystä ja lentoradan muutosta Maasta tarkkaan, ja näin saatujen tietojen pohjalta voidaan arvioida tönäisymenetelmän toimivuutta maapallon asteroidipuolustuksessa.