Useiden – sekä Maassa että avaruudessa sijaitsevien – teleskooppien havainnot ovat johtaneet seitsemän uuden Maan kaltaisen planeetan löytymiseen. Yksi havaintoja tehneistä teleskoopeista on ESO:n La Silla -observatorion TRAPPIST-South-teleskooppi.

© ESO/M. Kornmesser/spaceengine.org

Nasa paljasti hämmästyttävän löydön: 7 uutta Maata muistuttavaa planeettaa

Tutkijat ovat löytäneet seitsemän Maan kaltaisen planeetan järjestelmän. Planeetoista kolme on elämänvyöhykkeellä, eli niillä voi olla nestemäistä vettä.

torstai 23. helmikuuta 2017

”Tämä on iso juttu. Emme ole löytäneet vain yhtä vaan kaikkiaan seitsemän Maata muistuttavaa planeetaa. Lisäksi ne sijaitsevat järjestelmässä, joka ei ole kovin kaukana, joten meillä on mahdollisuus tutkia niitä tarkemmin”, toteaa Maria Hjort tanskalaisen Aarhusin yliopiston astrofysiikan keskuksesta (Stellar Astrophysics Centre).

Suurin tähänastisista

© ESO/O. Furtak

Löytö on merkittävä, sillä kyseessä on suurin tunnettu määrä Maata muistuttavia planeettoja, jotka kaikki kiertävät samaa tähteä. Kyse on kaiken lisäksi myös tähän asti suurimmasta määrästä saman järjestelmän eksoplaneettoja, jotka ovat elämänvyöhykkeellä ja joilla voi siten olla nestemäistä vettä.

Löytö saa monet alan tutkijat innostumaan.

Heidän joukossaan on tohtorikoulutettava Maria Hjort, joka tutkii eksoplaneettoja tanskalaisen Aarhusin yliopiston astrofysiikan keskuksessa.

Hänen mielestään uusi planeettajärjestelmä ja viime elokuussa havaittu Proxima B -kallioplaneetta ovat pitkään aikaan merkittävimmät tapahtumat eksoplaneettatutkimuksessa.

Maan kokoinen