Ensimmäinen elämälle suotuisa eksoplaneetta

Tähtitieteilijät sanovat löytäneensä ensimmäisen potentiaalisesti elinkelpoisen maankaltaisen planeetan.

tiistai 5. lokakuuta 2010 teksti John Roach, National Geographic News

Maan lähistöllä olevaa tähteä tutkivat tähtitieteilijät ilmoittavat löytäneensä ensimmäisen planeetan, joka voisi olla aidosti elinkelpoinen. Planeetta on todennäköisesti kivinen paikka, jolla on ilmakehä, leutoja alueita ja ennen kaikkea tuntemallemme elämälle ratkaisevan tärkeää nestemäistä vettä.

Aurinkokunnan ulkopuolelta on löydetty moniakin maankaltaisiksi kutsuttuja planeettoja, mutta tähtitieteilijä Paul Butlerin mukaan vasta tämä on ”ensimmäinen varsinainen Kultakutri-planeetta” eli ei liian kuuma eikä kylmä.

Punaista Gliese 581 -kääpiötähteä noin 37 vuorokaudessa kiertävä planeetta on nimetty Gliese 581g:ksi, ja se ”on nestemäisen pintaveden olemassaolon kannalta juuri oikean kokoinen ja juuri oikealla etäisyydellä tähdestään”, lisäsi Paul Butler washingtonilaisesta Carnegie-instituutista Internet-tiedotustilaisuudessa.

Gliese 581g on Kultakutri-vyöhykkeellä

Gliese 581 sijaitsee noin 20 valovuoden päässä Maasta ja on yksi sadasta meitä lähinnä sijaitsevasta tähdestä. Tutkijat ovat löytäneet tämän punaisen kääpiön ympäriltä jo kuusi planeettakiertolaista, ja näin ollen Gliese 581 on suurin tunnettu oman aurinkokuntamme ulkopuolinen planeettajärjestelmä.

Kyseinen tähti lie innoittanut enemmän elinkelpoisista planeetoista kertovia otsikoita kuin mikään muu.

Planeetta Gliese 581c nimettiin jo vuonna 2007 potentiaalisesti elinkelpoiseksi, mutta myöhemmin sen havaittiin kiertävän niin lähellä emotähteään, että se on liian kuuma elämälle.

Gliese 581d -planeetan taas uskotaan kiertävän ns. elämänvyöhykkeen kylmemmällä puolella. Siellä voisi olla elämää, mikäli planeetalla olisi paksu, voimakasta kasvihuoneilmiötä ylläpitävä ilmakehä, joka lämmittäisi sen elinkelpoiseksi.

”Nuo kaksi ovat lähes elinkelpoisia, mutteivät aivan”, selvitti Kalifornian yliopiston tähtitieteen ja astrofysiikan professori Steve Vogt tiedotustilaisuudessa.

”Uusin löytö taas sijaitsee samassa järjestelmässä tasan näiden kahden välissä.”

Terminaattorimuukalaisia maankaltaisella planeetalla?

Vastalöydetty planeetta on suunnilleen kolme kertaa Maan massainen ja vuorovesivoimien emotähteen lukitsema, mikä tarkoittaa sitä, että sen yksi puoli paistattelee alati päivänvalossa ja toinen puoli taas on ikuisessa varjossa.

Mikäli planeetalla elää muukalaisia, nämä asuisivat asiantuntijoiden mukaan todennäköisimmin leudolla varjon ja valon rajaseudulla, jota kutsutaan terminaattoriksi.

Jos kuvittelee näkymää terminaattorin tienoolla, niin sieltä ”näkisi aina tähden horisontissa. Ikuisen auringonnousun tai -laskun, riippuen siitä, onko optimisti vai pessimisti”, pohtii Vogt.

Planeettalöytö enteilee miljardeja uusia planeettoja

Gliese 581g löytyi 11 viime vuoden aikana lähinnä Havaijin W.M. Keck -observatoriossa tehtyjen havaintojen tuloksena. Havaintotiedot osoittivat tähden kiertoradan vaappuvan planeettakiertolaisen vetovoiman vaikutuksesta. Tutkimustapaa kutsutaan säteisnopeusmenetelmäksi.

Koska tämä planeetta löytyi suhteellisen helposti, saattaa 10–20 prosenttia kaikista tähdistä omata mahdollisesti elinkelpoisia planeettakiertolaisia, sanoi Steve Vogt lehdistötiedotteessa.

”Tällaisia järjestelmiä saattaa olla galaksissamme kymmeniä miljardeja.”

Mahdollisesti elinkelpoisen Gliese 581g -planeetan löytymisestä kerrotaan lähemmin The Astrophysical Journal -lehden tulevassa numerossa.