Jymylöytö: Mars on vetinen

Maan naapuri Mars oli aikoinaan veden peitossa. Ja maanantaina Nasan lehdistötilaisuudessa todettiin, että ehkäpä siellä on vettä edelleenkin.

tiistai 29. syyskuuta 2015 teksti Babak Arvanaghi

Ennakkoon mainostetussa lehdistötilaisuudessa Yhdysvaltojen avaruusjärjestö Nasa paljasti maanantaina löydön, joka saattaa ratkaista yhden Marsin suurimmista arvoituksista: tutkijat olivat havainneet, että Marsissa esiintyy vettä nestemäisessä muodossa.

Havainnolla voi olla valtava merkitys ihmisille. Ensinnäkin vesi saattaa olla merkki siitä, että Marsissa on alkeellista elämää. Se voi siten auttaa löytämään vastauksen kysymykseen, onko ihminen yksin maailmankaikkeudessa. Tulevaisuudessa ihmisen on myös huomattavasti helpompaa perustaa Marsiin siirtokunta, kun siellä on vettä.

Mars oli erittäin vetinen kolme miljardia vuotta sitten

Tutkijat ovat jo pitkään olleet yksimielisiä siitä, että noin kolme miljardia vuotta sitten Marsissa oli runsaasti nestemäistä vettä. Naapuriplaneetalla vettä esiintyi tuolloin joissa, järvissä ja merissä. Suurin osa tutkijoista on ollut myös sitä mieltä, että sittemmin kaikki Marsin vesi on kerääntynyt jääksi planeetan napa-alueille.

Tuon olettamuksen Nasa on nyt kumonnut.

Kuvat paljastivat Marsin veden

Marsin vesi havaittiin tutkimalla kuvia, joita ovat ottaneet sekä planeetan pinnalla kulkeneet mönkijät että Maan naapuriplaneettaa kiertävät luotaimet.

Vuonna 2011 tutkijat havaitsivat tummia viivoja Marsissa sellaisilla rinteillä, jotka osoittavat kohti Aurinkoa. Nämä viivat ilmaantuvat rinteille, kun lämpötila nousee, ja katoavat, kun olot Marsissa viilenevät. Recurring Slope Linea tai lyhyesti RSL-viivat saattoivat tutkijoiden mukaan olla jälkiä vedestä, joka on valunut rinteitä alas. Maanantaisessa tilaisuudessa Nasa vahvisti tämän käsityksen.

Nasan tutkijat ovat nyt käyttäneet uusia menetelmiä kemiallisten aineiden analysointiin. Marsista on siten havaittu perkloraattisuolaa, jota voi esiintyä vain silloin, kun lähellä on vettä. Ilmeisesti Marsissa virtaava vesi on erittäin suolaista, sillä muuten se jäätyisi planeetalla, jossa keskilämpötila on 60 astetta pakkasen puolella.

Mars-lennot helpottuvat

Nasan mukaan vesi on pääroolissa, kun miehitetyt Mars-lennot pääsevät käyntiin. Marsissa virtaava vesi antaa hyvät edellytykset sille, että mahdollinen siirtokunta voi selvitä naapuriplaneetallamme. Nasa aikoo tehdä miehitetyn lennon Marsiin 20 seuraavan vuoden kuluessa.

Avaruusjärjestön asiantuntijat arvelevat veden esiintymisen tarkoittavan hyvin todennäköisesti sitä, että punaisella planeetalla on myös elämää. Lehdistötilaisuudessa Nasan planeettatutkimuksen johtaja Jim Green totesi, että elämää siinä muodossa, kuin me elämän käsitämme, esiintyy kaikkialla siellä, missä on nestemäistä vettä.

Seuraavaksi tummien viivojen peittämiä rinteitä toivotaan päästävän tutkimaan luotaimilla. Yksi selvitettävistä seikoista on se, onko Marsissa pohjavettä.

Voita liput elokuvaan

Osallistu kilpailuun, jossa arvotaan 10 kahden elokuvalipun pakettia Yksin Marsissa -filmiin ja Yksin Marsissa -t-paitoja.

Voita liput Yksin Marsissa -elokuvaan