Tutkijat löysivät tähän asti suurimman aurinkokunnan

Tähteä kiertää vain yksi tunnettu planeetta. Planeetta on kuitenkin niin kaukana tähdestään, että kyseessä on tähän asti suurin havaittu aurinkokunta.

tiistai 28. kesäkuuta 2016 teksti Babak Arvanaghi

Tähän asti tähtitieteilijät ovat uskoneet, että planeetta, joka on saanut kerrassaan helposti muistettavan nimen, 2MASS J2126-8140, olisi vain yksinäinen kaasujättiläinen.

Planeetta sijaitsee niin kaukana tähdestä, että tutkijat uskoivat, ettei se kierrä mitään tähteä vaan vaeltaa kaikkeudessa omin päin.

He olivat kuitenkin väärässä.

Matka Auringosta Plutoon kertaa 140

Jättiplaneetta, joka on 12–15 kertaa niin suuri kuin Jupiter – oman Aurinkokuntamme suurin planeetta – kiertää kuitenkin tähteä. Planeetan tähti on vain hyvin kaukana siitä.

Planeetan etäisyys keskustähteensä on miljardi kilometriä – planeetalta tarkasteltuna oma tähti siis näyttäisi taivaalla aivan samalta kuin kaikki muutkin tähdet.

Kiinnostaako elämän etsintä avaruudesta? Lue makupaloja Tieteen Kuvalehden uudesta kirjasta - NAPSAUTA TÄSTÄ!

Etäisyys on yhtä suuri kuin 6 900 kertaa Maan ja Auringon välinen matka tai 140 kertaa Pluton ja Auringon välinen etäisyys.

Etäisyyksien mukaan mitattuna vastikään löydetty aurinkokunta on mittavin tähän asti havaituista aurinkokunnista.

Painovoima liian heikko

Aurinkokunta sijaitsee 100 valovuoden päässä Maasta suhteellisen autiossa Linnunradan kolkassa. Aurinkokunnan sijainti on syynä siihen, että planeetta yhä kiertää tähteään.

Jos lähistölle saapuisi jokin toinen tähti, planeetta jättäisi luultavasti nykyisen järjestelmänsä ja alkaisi sen sijaan kiertää tulokasta. Nykyisen keskustähden painovoima olisi siinä tapauksessa niin heikko, että se ei pystyisi pitämään kiinni kiertolaisestaan.

Valtavat etäisyydet tarkoittavat myös sitä, että vuosi planeetalla on erittäin pitkä. Kaasujättiläiseltä kestää miljoona vuotta tehdä yksi kierros keskustähtensä ympäri.