Vampyyritähti galaksimme sydämessä

Elinvoimaa toisista tähdistä imeviä vampyyritähtiä on ensi kertaa löydetty oman galaksimme, Linnunradan, keskiöstä.

tiistai 14. kesäkuuta 2011 teksti Charles Choi, National Geographic News

Toisten tähtien elinvoimaa kuppaavat tähdet näyttävät säilyvän yllättävän nuorekkaina, ja sellaisia on nyt löydetty Linnunradan sydämestä.

Kuuma, nuori ja siniverinen

Sinisävyisiä kannibaalitähtiä on aiemmin löydetty Linnunradan muista osista. Ne tuntuvat ikääntyvän hitaammin kuin muut samaan aikaan muodostuneet tähdet ja näyttävät kuumemmilta, nuoremmilta ja sangen sinisiltä.

Astronomit otaksuvat niin kutsuttujen sinisten harhailijoiden nuorekkaan ulkonäön johtuvan siitä, että ne ovat varastaneet vetypolttoainetta muilta tähdiltä kenties törmättyään niihin.

Tällaisia kannibaalitähtiä havaitaan säännöllisesti tiheistä pallomaisista tähtijoukoista eli klustereista, joissa avautuu monia mahdollisuuksia imeä voimaa vieruskavereista. Nyt tutkijat ovat kuitenkin löytäneet sinisiä harhailijoita Linnunradan galaksin keskuspullistumasta, galaksin keskustaa ympäröivältä tiheältä tähti- ja kaasualueelta.

"Pullistumassa on jo pitkään arveltu olevan sinisiä harhailijoita, mutta niiden lukumäärästä ei ollut mitään käsitystä", sanoo Indiana University Bloomingtonin ja University of Californian tähtitieteilijä Will Clarkson.

"Olemme viimeinkin osoittaneet, että niitä on siellä."

Linnunradan vampyyrit saattavat olla toista maata

Astronomit tarkkailivat Nasan Hubble-avaruusteleskoopin avulla 180 000:ta tähteä, jotka sijaitsevat pullistumassa ja sen lähellä. Ryhmä havaitsi 42 epätavallisen sinistä tähteä, jotka näyttivät huomattavasti muita tähtiä nuoremmilta.

Tutkijat arvioivat, että näistä 42 tähdestä 18–37 kappaletta on todennäköisesti varsinaisia sinisiä harhailijoita, jotka ovat noin 10–11 miljardia vuotta vanhoja. Loput saattavat olla aidosti nuorempia keskuspullistuman tähtiä tai sijaita varsinaisen pullistuman ulkopuolella.

On myös mahdollista, että nämä siniset harhailijat eivät muodostuneetkaan törmäämällä toisiin tähtiin ja imemällä itseensä lisää vetypolttoainetta, kuten muissa universumin osissa tapahtuu.

Keskuspullistuman siniset harhailijat ovat sen sijaan saattaneet syntyä repimällä vetyä kumppanitähdistään. Näin saattoi tapahtua, kun kaksoistähden yksi osapuoli imi toisen voiman itseensä. Myös kaksi kolmoistähden osapuolta on saattanut sulautua yhteen vetovoimien vaikutuksesta.

"Moni sinisten harhailijoiden muodostumiseen liittyvä yksityiskohta on edelleen hämärän peitossa", sanoo Clarkson.

"Niiden löytyminen keskuspullistumasta tarjoaa lisää rajoittavia tekijöitä, joista voi olla apua niiden muodostumismallien kehittämisessä."