Video näyttää tähtitaivaan ilman valosaastetta

Kaunis lyhytfilmi Yhdysvalloista näyttää vaiheittain, miten valosaaste samentaa tähtien valon ennen kuin se saavuttaa maapallon.

maanantai 10. lokakuuta 2016 teksti Nanna Vium / Tieteen Kuvalehti

Kirkkaita tähtiä ja näyttäviä meteoriparvia, jotka piirtyvät vasten ääretöntä, hiilenmustaa taustaa.

Yötaivas on täynnä upeita ilmiöitä, jotka nostattavat ihon kananlihalle.

Valitettavasti katulamppujen, valomainosten ja ajoneuvovalojen muodostama valosaaste kuitenkin haalistaa tähtien valon ennen kuin se ennättää maapallon asukkien näköpiiriin.

Dokumentti valosaasteesta

Filmin alussa nähdään valosaastetason 8 tähtitaivas Kalifornian San Josessa, ja siitä edetään vaihe vaiheelta valosaastetason 1 kristallinkirkkaaseen tähtitaivaaseen. Video: Sriram Murali.

Kuvaaja Sriram Muralin timelapse-lyhytfilmi ’Lost in Light’ dokumentoi valosaastetta niin kutsutun Bortlen asteikon kahdeksalla eri tasolla. Bortlen kaikkiaan yhdeksänportainen asteikko määrittää tähtitaivaan ja tähtien kirkkausastetta tietyllä alueella.

Tehtävä ei suinkaan ollut helppo, sanoo kuvaaja.

”Oli haastavaa löytää jokaista saasteluokkaa vastaavat kuvauspaikat, ja pimeimpien, valosaasteettomien yötaivaiden löytäminen oli ihan oma seikkailunsa”, hän kertoo.

60 prosenttia ihmisistä ei voi nähdä Linnunrataa

Napsauta kuvaa, niin näet sen isompana. Lähde: Falchi et al., Science Advances (2016)

Ei ole mikään ihme, että paikkoja oli vaikea löytää.

Aiemmin tänä vuonna kansainvälinen tutkijaryhmä havaitsi Suomi National Polar-orbiting Partnership -satelliitin avulla, että 60 prosenttia eurooppalaisista ja 80 prosenttia pohjoisamerikkalaisista ei enää näe Linnunrataa valosaasteen vuoksi.