Grönlannista löytyi hyvin pieni hirmulisko

Paleontologit ovat kaivaneet Grönlannista esiin hämmästyttävän pienikokoisen Plateosauruksen fossiilin.

torstai 6. joulukuuta 2012

Grönlannin itäosasta löytyneet Plateosauruksen fossiilijäänteet yllättivät tutkijat pienellä koollaan. Plateosaurus saattoi kasvaa jopa 10 metriä pitkäksi, ja se oli ensimmäinen suuri hirmuliskosuku. Se eli noin 210 miljoonaa vuotta sitten Grönlannista Keski-Eurooppaan yltäneellä laajalla tasangolla, jolta on 150 vuoden kuluessa löydetty toista sataa suurta yksilöä muttei yhtäkään poikasta. Bonnin yliopiston paleontologi Nicole Klein oli mukana tanskalais-saksalais-portugalilaisessa tutkijaryhmässä, ja Grönlannin pieni otus teki häneen vaikutuksen.

"Olemme tunnistaneet alaleuan ja melko täydellisiä Plateosauruksen jalkoja”, hän kertoo. ”Luut ovat selvästi pienempiä kuin Euroopasta löydetyillä yksilöillä, ja kyseessä saattaa olla ensimmäinen löydetty poikanen. Jos näin on, pääsemme tutkimaan yksilön kehittymistä aikuiseksi."

Seuraavaksi pyritään määrittämään tarkoilla tutkimuksilla, onko kyseessä todella poikanen, sillä Grönlannissa saattoi periaatteessa elää pienempiä Plateosauruksia. Löytö on tällä hetkellä konservoitu ja pantu näytteille tanskalaiseen Geocenter Møns Klintiin, mistä se palaa Grönlantiin.