Jättikrokotiilille maistui hirmuliskokin

Kivikovan ulosteen analyysi ja oudot puremajäljet dinosauruksen luussa tarkentavat kuvaa muinaisesta jättikrokotiilista.

maanantai 29. maaliskuuta 2010 teksti Brian Handwerk, National Geographic News

Yhdysvaltalaisen Columbus State Universityn paleontologit ovat analysoineet 70 miljoonaa vuotta vanhaa fossiilistunutta ulostetta, koproliittia. Löydökset ovat ilmeisesti ensimmäisiä tunnettuja muinaisen Deinosuchus-suvun krokotiilin jätöksiä. Tutkimuksista selvisi myös, että suurikokoinen krokotiili saalisti aikoinaan hirmuliskoja.

Fossiilistunutta ulostetta löydettiin Yhdysvalloista Georgiasta joen lähistöltä. Näytteet sisältävät hiekkaa ja eläinten suojakuorten kappaleita. Tutkijat ovat päätelleet, että krokotiili viihtyi joensuussa ja söi luultavasti merikilpikonnia.

Koproliitin pinnasta löytyi myös hain hammas. Se kuitenkaan ollut kulkenut ruuansulatuskanavan läpi, joten ilmeisesti hai oli menettänyt hampaansa, kun se oli ollut tonkimassa Deinosuchus-krokotiilin ulostetta.

Ulosteen seassa ei ollut luunkappaleita eikä muita vaikeasti sulavia eläinten osia.

"Luiden puuttuminen on itse asiassa positiivinen asia, sillä sekä nykyisten että muinaisten krokotiilien ruuansulatusnesteet hajottavat luut, sarvet, hampaat ja kaiken muun kovan aineksen", kertoo tutkimusryhmän jäsen jatko-opiskelija Samantha Harrell, joka esitteli tutkimuksen yhdessä paleontologi David R. Schwimmerin kanssa Yhdysvaltojen geologisen seuran kokouksessa Baltimoressa 17. maaliskuuta.

"Tyhjät" ulosteet siis vahvistavat käsitystä siitä, että kyse todellakin on krokotiilin jätöksistä.

Krokotiili vastaan dinosaurus

Deinosuchus-suvun krokotiilit viihtyivät nykyisten Yhdysvaltojen ja Pohjois-Meksikon alueella. Georgiasta on löydetty merkkejä siitä, että krokotiilit kävivät myös haastavien saaliiden kimppuun.

Tästä on saatu todisteita hirmuliskon luista, joihin on jäänyt muinaiskrokotiilin hampaanjäljet.

Deinosuchus-suvun krokotiilin luihin jättämät jäljet kertovat jättien taistelusta, jossa yhdeksän metriä pitkä krokotiili kukisti itsensä kokoisen hirmuliskon. Krokotiilin saaliksi joutuivat muun muassa Appalachiosaurus montgomeriensis ja Albertosaurus sarcophagus, jotka olivat Tyrannosaurus rexin sukulaisia (katso kuva).

"Yksi puremajäljistä on selvästi parantunut, joten lisko selvisi krokotiilin hyökkäyksestä hengissä", selittää Schwimmer.

"Jäljet kuitenkin osoittavat, että ainakin tämä kyseinen krokotiili oli peto eikä raadonsyöjä."

Schwimmer kertoo ensin löytäneensä Georgiasta outoja painaumia fossiilistuneiden merikilpikonnien kilvistä. Myöhemmin hän havaitsi samanlaisia koloja dinosaurusten luissa Big Bendin kansallispuistossa Texasissa ja New Jerseyn valtionmuseon kokoelmissa.

"Oli selvää, että puremajälkien aiheuttajalla oli todella voimakkaat leuat ja paljon hampaita", Schwimmer jatkaa.

"Niin päädyimme tähän suurikokoiseen krokotiiliin, jolla on pyöreät hampaat. En ole nähnyt muita hampaita, joista jäisi tämänkaltaiset puremajäljet."