Nämä Gujaratin maakunnasta Intiasta otetut kivenlohkareet sisältävät 3,5-metrisen käärmeen ja sen saaliikseen toivoman sauropodinpoikasen jäänteet. Niiden mukana hautautui myös kolme kuoriutumattonta sauropodinmunaa. Saurpodit olivat pitkäkaulaisia kasvinsyöjiä. Tutkijat antoivat uudelle käärmeelle nimen Sanejeh indicus, eli ”muinainen suurisuu Intiasta”. Kuva: Wilson et al, PLoS Biology

Kuvagalleria: Käärme vastaan hirmulisko

perjantai 12. maaliskuuta 2010

Intiasta on löydetty hirmuliskonpesä, jossa käärme oli valmiina syömään dinosauruksen poikasia. Kuvat: Ximena Erickson, Bonnie Miljour ja Tyler Keillor

Kuva esittää käärmeen asennon kuolinhetkellä. Tutkijat uskovat käärmeen luikerrelleen vartioimattomaan pesään sen havaittua munasta ulos kamppailleen sauropodinpoikasen liikkeitä. Sauropodin nuoresta iästä johtuen ryhmä ei kyennyt määrittämään sen lajia tarkemmin. Tutkijat uskovat poikasen olleen titanosauri, jotka olivat aiempien fossiilien perusteella yleisiä kyseisellä alueella. Sauropodeihin kuuluneet titanosaurit kasvoivat jopa 20 metriä pitkiksi. Kuva: Wilson et al, PLoS Biology
Kaivausapulainen Shiva Rathore kannattelee kahta äskettäin esiin kaivettua fossiloitunutta hirmuliskonmunaa. Intian länsi- ja keskiosista on löydetty niitä tuhatmäärin. Myös käärmeen ja hirmuliskon fossiilit löytyivät läntisestä Gujaratin maakunnasta. Ennen kuin kuhmuraiset kivet tunnistettiin dinosauruksenmuniksi, intialaiset olivat sanoneet niitä tykinkuuliksi, sanoi Wilson, yksi tutkimuksen kirjoittajista. Kuva: Monica Wilson
Fossiloituneesta hirmuliskonpesästä otetussa valokuvassa näkyy kolme sauropodinmunan palasta. Intialainen kolikko on asetettu kuvaan mittasuhteiden havainnollistamiseksi. Munankuoret ovat kuhmuraisia ja huokoisia, mikä kertoo siitä, että pesää peitti todennäköisesti ohut sedimentti- tai kasvillisuuskerros. Kuva: Monica Wilson