Sensaatiomainen löytö: Jørn Hurum löysi meriliskon kallon

Norjalainen paleontologi Jørn Hurum tutkijaryhmineen löysi jurakautisen meriliskon, Colymbosauruksen, kallon. Lue lisää löydöstä ja katso video, jossa Hurum kertoo Huippuvuorten fossiililöydöstä.

perjantai 5. lokakuuta 2012

Miten älykäs oli viisimetrinen joutsenlisko, jolla oli vain 20-senttinen pää?

Sitä on mahdoton tietää, koska kyseinen Colymbosaurus, jolle tutkijat antoivat lempinimen Britney, kuoli sukupuuttoon 150 miljoonaa vuotta sitten.

Norjalainen paleontologi Jørn Hurum tutkijaryhmineen löysi elokuussa Huippuvuorilta yhden Colymbosauruksen – joka on eräänlainen plesiosauri, kuten kuvan yläreunassa uiva eläin. Se taas oli suoranainen sensaatio, että he löysivät myös tämän jurakautisen merieläimen kallon: kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Colymbosauruksen ruumis ja pää on saatu yhteen.

Huippuvuorilla piilee yksi maailman suurimmista meriliskoesiintymistä, ja norjalaisjohtoinen tutkijaryhmä on tehnyt siellä kaivauksia kahdeksan vuoden ajan osin National Geographicin tuella.

Britneyn lisäksi he ovat löytäneet kaksi uutta kalaliskolajia, kolme joutsenliskolajia, yhden pliosaurilajin ja paljon muutakin. Vastikään julkaistussa kaivausraportissaan tutkijat kuvailevat myös ensimmäistä kertaa yksityiskohtaisesti jura-liitukauden vaihteen pohjoista ekosysteemiä.

Useimmat tunnetut kyseisen ajan fossiiliesiintymät ovat peräisin lämpimämmiltä seuduilta Englannista ja Saksasta, joten raportti antaa ainutlaatuista uutta tietoa siitä, minkälaisessa maailmassa pohjoisen merihirviöt elivät.

Video: Jørn Hurum kertoo Huippuvuorten fossiililöydöstä