Spinosaurus – maailman suurin peto

15 metriä pitkä eläin, jolla oli metrin mittaiset leuat: Spinosaurus on suurin lihansyöjä, joka on koskaan kävellyt Maan päällä.

torstai 23. lokakuuta 2014

Spinosaurus: satavuotias arvoitus

Ernst Stromer teki vuosina 1910–1914 tutkimusmatkoja Egyptiin ja löysi fossiilitodisteita dinosauruksesta, jolle hän antoi nimen Spinosaurus aegypticus. Hän arvasi heti löytäneensä jotain merkittävää, mutta hänen aavistuksensa todistettiin oikeiksi vasta kokonaista vuosisataa myöhemmin.

Spinosaurus saalisti vedessä

Stromerin löydöt tuhoutuivat Münchenin pommituksissa toisessa maailmansodassa, mutta valokuvat ja uuteen fossiililöytöön johtanut etsintätyö auttoivat viime vuonna National Geographic -tutkija Nizar Ibrahimia täydentämään Stromerin tutkimustyötä.

Spinosaurus saalisti ruokansa vedestä. Sillä oli valtava selkäpurje ja metrin pituiset, krokotiilimaiset leuat. Se oli myös suurempi kuin T. rex: kuonosta hännänpäähän mitattuna peräti 15-metrinen.

Lue artikkeli: 'Pois alta, T. rex!'

Lähde National Geographic -tutkija ja fossiilinetsijä Nizar Ibrahimin kanssa Marokkoon ja lue Spinosauruksen pitkästä tiestä maineeseen – sitä ehtivät hidastamaan molemmat maailmansodat. Lue koko artikkeli National Geographic Suomen numerosta 10/2014:

Huom! Kun napsautat Lataa-painiketta, sinua pyydetään liittymään natgeo.-fi-sivuston jäseneksi. Liittyminen kestää noin minuutin eikä maksa mitään.