Terävähampainen kasvinsyöjädino

Tiarajudens eccentricus on nimensä mukaisesti erikoinen. Sapelihampaistaan huolimatta se oli kasvinsyöjä. Sen nimen alkuosa viittaa brasilialaiseen Sepé Tiarajuun, joka johti taistelua espanjalaisia ja portugalilaisia siirtomaaisäntiä vastaan.

perjantai 6. heinäkuuta 2012

Pitkiä sapelihampaita on harvoin tavattu kasvinsyöjillä, mutta juuri sellaiset brasilialaisen Universidade Federal do Piauín tutkija Juan Carlos Cisneros sijoitti viime vuonna kasvinsyöjähirmuliskon suuhun.

Tutkittuaan osittaista pääkalloa ja kuluneita hampaita hän sanoi fossiilin olevan ”niin kummallinen, että sen löytäminen vastasi yksisarvisen löytämistä”.

Tiarajudens eccentricus

Sukupuuttoon kuollut nisäkkäiden matelijaesi-isä Tiarajudens eccentricus jauhoi tehokkaasti lehtiä ja korsia limittyvillä, hevosmaisilla etuhampailla ja lehmämäisillä poskihampailla. Sapelimaiset kulmahampaat pitivät ehkä saalistajat ja kilpailijat loitolla.

Jörg Fröbisch Berliinin luonnonhistoriallisesta museosta sanoo, että sekalainen purukalusto avaa evolutiivisen näkymän paleotsooisen kauden lopulle, jolloin kasvinsyöjät alkoivat nousta maapallon valtiaiksi. Cisneros taas jatkaa fossiilin muiden osien pureskelemista.