Hyönteiset ovat naamioitumisen mestareita – katso kuvat

Hyönteiset naamioituvat säilyttääkseen henkensä. Sulautumalla ympäristöönsä ne välttyvät joutumasta saaliiksi.

perjantai 25. huhtikuuta 2014 teksti Nora Gallagher - daily news

Biologian maailmassa naamioidutaan kaikkialla. Leijonat sulautuvat savannimaisemaan. Sammakot naamioituvat, jotta viholliset eivät erota niitä niiden vihreästä elinympäristöstä. Ja kameleontit, jotka ovatkin tämän taidon ylivoimaisia mestareita, vaihtavat jopa väriään sulautuakseen taustaansa.

Paras naamiaisasu voittaa

Luonnossa esiintyvät naamioitumiskeinot ovat pitkään kiehtoneet tutkijoita. Jotkut Darwinin aikalaisista, kuten esimerkiksi luonnontieteilijä Alfred Russel Wallace, vakuuttuivat luonnonvalinnan voimasta juuri eläinten harhauttamis- ja naamioitumiskyvyn vuoksi. Luonto valitsee menestyksekkäimmät ominaisuudet. Siten hyönteisillä, jotka sulautuvat ympäristöönsä, on pienempi riski joutua syödyksi ja ne pystyvät siirtämään geeninsä – ja luonnolliset naamioitumistaitonsa – perintönä seuraaville sukupolville.

Perua hirmuliskojen ajalta

Maaliskuussa 2014 julkaistu tutkimus osoitti yllättäen, että hyönteisten kyky matkia lehtiä on paljon vanhempaa perua kuin tutkijat olettivat. Se on ollut käytössä jo hirmuliskojen aikakautena.