Perhoset tuovat tietoa ilmastonmuutoksesta

Yleiset perhoslajit toimivat ilmastonmuutoksen mittarina.

torstai 27. kesäkuuta 2013

Mallia perhosista |?Ilmaston muuttumista voi olla vaikea mitata, mutta perhoset voivat olla avuksi. Entomologit kiinnittävät huomiota etenkin keräilijöille liian yleisiin lajeihin ja seuraavat niiden avulla hyönteismaailman tapahtumia. Niitä on helppo löytää ja seurata, ja kun ne tekevät jotain epätavallista, jokin elinympäristössä on muuttunut.

Tutkijaryhmä seuraa ilmastonmuutosta perhosten avulla

Kalifornian yliopistossa Art Shapiron johdolla työskentelevä tutkijaryhmä on tarkkaillut kymmentä aluetta Kaliforniassa; joitakin jo 1970-luvulta lähtien. Runsaslukuiset perhoslajit ovat parhaita muutoksen mittareita, joiden perusteella voi erottaa pitkäaikaiset muutokset (ilmaston lämpeneminen, elinympäristön katoaminen) itsestään korjautuvista (kylmä talvi tai kuivuuskausi). Niistä saadut yhtenäiset datasarjat takaavat johdonmukaisuuden.

Perhoslajit voivat myös palata

Jotkin lajit ovat kadonneet tutkimusalueilta luultavasti ikiajoiksi, mutta suurelta muutokselta vaikuttava tapahtuma saattaa toisaalta olla pelkkä päiväperho. Pohjois-Kalifornian Davisiin palasi viime vuonna kaksi perhoslajia: paksupääperhosiin kuuluvat Ochlodes sylvanoides 20 vuoden ja Poanes melane 30 vuoden tauon jälkeen. Paluu johtui luultavasti talvikauden suotuisista lisääntymisolosuhteista.