Torakka: Luonnon tehokas kierrättäjä

Useimmat pitävät torakkaa ällöttävänä haittaeläimenä, joka on syytä liiskata kengän alle. Torakka on kuitenkin mainettaan hyödyllisempi otus, jolla on tärkeä osa ekosysteemissä.

torstai 28. tammikuuta 2016 teksti Nadia Deleuran

Punertavan ruskea pieni kipittäjä todellakin ansaitsee luonnon väsymättömän puhtaanapitotyöläisen tittelin.

Torakka käyttää ravinnokseen mädäntynyttä ruokaa, jota ihmiset heittävät menemään nenää nyrpistellen. Torakat ovatkin erittäin tärkeitä kierrättäjiä.

Torakka – luonnon sinnikäs kierrättäjä Torakan hyvät puolet eivät pääty tähän. Siitä on nimittäin hyötyä myös luonnon ja kasvien hyvinvoinnille.

Torakoiden ulosteet päätyvät maaperään, ja niiden sisältämä typpi on erittäin tärkeää kasveille, kertoo biologian professori Srini Kambhampati yhdysvaltalaisella uutissivustolla Huffington Post.

Torakkka on myös hyvää ruokaa, sillä rapeat ötökät maistuvat pienille nisäkkäille, Kambhampati korostaa.

Torakalla on supervoimia Sitkeydessä vain harva luontokappale pärjää torakalle. Torakka pystyy olemaan hengittämättä 5–7 minuuttia kerrallaan, se kestää tuholaismyrkkyjä, ja lisäksi se selviytyy voimakkaasta säteilystä, joka tappaisi suuren osan maapallon väestöstä.

Torakoita on noin 7 500 lajia, joista yhden lajin kaikki yksilöt ovat naaraspuolisia.

Itsenäiset naarastorakat eivät tarvitse lisääntymiseen koiraita, sillä ne voivat laskea munansa ilman parittelua ja lisääntyä näin suvuttomasti.