Toukka löytää uusia kavereita täristämällä takapäätään

Uusi tutkimus on paljastanut toukan, joka nousee muiden suosioon peräänsä pärisyttämällä. Värinällä viestiminen kuuluu ilmeisesti yli 200 000 eliölajin repertuaariin.

perjantai 15. huhtikuuta 2016 teksti Mary Bates

Tutkijat tunsivat jo aiemmin perhosentoukan, joka ääntelee hinkkaamalla peräpäänsä karvoja lehteä vasten.

Tuoreen tutkimuksen mukaan takarekisterissä äänteleminen on keino houkutella paikalle lisää lajitovereita.

Toukka nimittäin tarvitsee lajikumppaneidensa apua rakentaakseen itselleen silkkisen suojan ennen kehittymistään perhoseksi.

Kuuntele, millaista ääntä toukan takapäästä irtoaa.

Kanadalaisen Carletonin yiopiston biologi Jayne Yack sanoo, että nämä ovat ensimmäiset todisteet siitä, että toukat tarvitsevat värinöitä luodakseen sosiaalisia kontakteja.

”Jos painaa korvansa kiinni lehteen, jolla toukka soittelee, ei kuule mitään”, sanoo Yack. Niin kutsuttu laservibrometri kuitenkin paljastaa, että ”ääni on melkein kuin leijonan heikkoa karjuntaa”.

Toukat juttelevat ahkerasti

Lihansyöjätoukkia Useimmat toukat ovat kasvinsyöjiä, mutta nämä havaijilaiset ovat äärimmäisen taidokkaita petoja.

Sirppisiipien muodonvaihdoseen taas kuuluu viisi vaihetta, ja kaksi niistä vietetään silkin kätköissä kavereiden kanssa. Sen jälkeen perhosenalut ovat omillaan.

Kun ne eivät enää ole riippuvaisia ryhmästä, ne varoittavat kilpailevia lajitovereita hallitsemastaan alueesta värisemällä, sanoo Yack.

Laboratoriossa äänitetyt luonnonvaraisten yksilöiden värinät kertovat, että toukka tärisyttää usein takapäätään rakentaessaan piilopaikkaa tai syödessään. Täristely ei lopu edes silloin, kun toukka on yksin.

Yöperhosentoukkia on kerääntynyt lehdelle, missä ne saattavat paraikaa viestiä väristelemällä. Kuva: Jayne Yack

Toukat osoittivat sitä suurempaa kiinnostusta lähistöllä oleviin lajitovereihin, mitä kovempaa ne ääntelivät. ”Toukkien kieli on selvästikin hyvin kehittynyttä”, sanoo Yack.

Hyviä viboja

Moni muu asiantuntija pitää havaintoja hyönteisten viestinnän ymmärtämisen kannalta käänteentekevinä.

Yack itse on asiasta varma: ”Kun kuuntelemme eri kehitysvaiheissa olevia hyönteisiä, eteemme piirtyy aivan uudenlainen värinämaisema."