Kuvareportaasi: Flamingo

Flamingoa voisi äkkiseltään luulla värikkään lastenkirjan satuolennoksi. Se on kuitenkin ihan oikea lintu. Miksiköhän se muuten seisoo yhdellä jalalla? Katso gallerian upeat kuvat värikkäästä linnusta.

tiistai 23. lokakuuta 2012 teksti Nancy Shute

Flamingo näyttää linnulta, jonka lennokas esikoululainen on keksinyt – tolkuttoman pitkät jalat, pattinilkat (jotka näyttävät polvilta), käärmemäinen kaula ja ylisuuri nokka – ja värittänyt laatikon kirkuvimmalla väriliidulla. Ruumiillisten omituisuuksiensa summan ansiosta karibianflamingo pystyy kuitenkin elämään suola-altaissa, mutatasangoilla, vuorovesilaguuneissa ja mangrovesoilla.

Se raapii koukkunokallaan mutapaakkuja pesänrakennukseen. Nokan sisällä olevat jäykät harjakset suodattavat vedestä pieniä äyriäisiä, nilviäisiä, hyönteisiä ja niiden toukkia sekä vesikasveja. Flamingojen upeat höyhenet eivät ole aluksi vaaleanpunaisia, sillä poikaset kuoriutuvat valkohöyhenisinä ja muuttuvat harmaiksi. Ne saavat värinsä myöhemmin ravinnon mukana syömistään vesibakteereista ja beetakaroteenista.

Vaikka flamingoista onkin tullut halpoihin muovilintuihin ikuistettu klisee, ne ovat pysyneet kumman arvoituksellisina. ”Vaikka ne on niin helppo tunnistaa, niistä ei tiedetä paljoa”, sanoo flamingoja tutkiva Dallasin eläintarhan lintuosaston intendentti Chris Brown. Tutkijat eivät ole varmuudella selvillä edes yksinkertaisista käyttäytymistavoista, kuten flamingojen taipumuksesta seistä yhdellä jalalla. (Jotkut väittävät sen liittyvän lepäämistapaan.)

Ja koska flamingot elävät niin syrjäisillä seuduilla ja vaihtavat paikkaa ruokailupaikkojen tulviessa tai kuivuessa, tutkijoiden on vaikea laskea ja seurata niitä. Vielä vaikeampaa on saada tietoa kuivuuden ja hurrikaanien sekä ilmastonmuutoksesta ja rantarakentamisesta johtuvien vedenkorkeuden vaihteluiden vaikutuksista.

Se tiedetään, että luonnossa suurina parvina elävät flamingot ovat energisiä ja raivokkaan lojaaleja. Ne suorittavat ryhmäkosiotansseja. Vanhemmat paapovat poikasiaan ja keräävät niitä hoitoryhmiin siksi aikaa, kun niin naaraat kuin koiraatkin käyvät etsimässä ravintoa. Uhattuina tuhannet linnut liikkuvat yhtenä baletissa, joka saattaa parantaa selviytymismahdollisuuksia vaarojen keskellä.