Antarktiset linnut tunnistavat kasvoja

UUTTA TIETOA: Antarktiksen etelänkihut hyökkäävät sellaisten ihmisten kimppuun, jotka ovat käyneet niiden pesillä aiemminkin. Fiksut linnut nimittäin tunnistavat ihmiset kasvoista.

tiistai 12. huhtikuuta 2016 teksti Nadia Deleuran

Hitchcock-elokuva muuttuu todeksi Etelämantereella, kun petolinnut hyökkäävät pahaa aavistamattomien ihmisten kimppuun.

Uuden tutkimuksen mukaan Etelämantereella elävät etelänkihut suhtautuvat aggressiivisesti ihmisiin, jotka ovat käyneet aiemmin niiden pesien läheisyydessä.

”Jouduin puolustautumaan lintujen hyökkäyksiltä. Kun olin muiden tutkijoiden seurassa, linnut lentelivät ylitseni ja yrittivät osua minuun. Ne seurasivat minua, vaikka vaihdoin vaatteitakin. Linnut näyttivät tunnistavan minut riippumatta siitä, mitä minulla oli ylläni”, sanoo Inhan yliopiston tohtoriopiskelija Yeong-Deok Han lehdistötiedotteessa.

Kaksi tutkijaa samanlaisissa vaatteissa. Toinen heistä on aiemmin käynyt lintujen pesillä, toinen ei. Linnut selvästikin tunnistavat, kumpi on ollut pesien tuntumassa, ja lentävät suoraan hänen kimppuunsa.

Petolinnut kostavat tylysti

Etelänkihujen kognitiiviset kyvyt ovat selvästikin kehittyneet niin hyviksi, että linnut tunnistavat ihmiset kasvoista ja osaavat erottaa heidät toisistaan. Mitä useammin linnut ovat tekemisissä saman ihmisen kanssa, sitä helpommin ne hänet tunnistavat.

”On uskomatonta, että asumattomilla alueilla kehittyneet ja eläneet etelänkihut tunnistavat meidät jo kolmen tai neljän käynnin jälkeen. Niiden kognitiiviset kyvyt ovat selvästikin erittäin hyvät”, sanoo johtava tutkija Won Young Lee lehdistötiedotteessa.