Vuoden 1970 täydellinen auringonpimennys tapahtui suoraan Nasan tutkimusaseman yllä.

Nasa juhlii vuosisadan auringonpimennystä

Kesän näyttävän auringonpimennyksen kynnyksellä Nasa muistelee 50 vuoden takaista ’vuosisadan auringonpimennystä’.

torstai 16. maaliskuuta 2017 teksti Nanna Vium, Tieeten Kuvalehti

Tutkijat ja tähtitieteestä kiinnostuneet alkavat pian valmistautua yhteen luonnon näyttävimmistä ilmiöistä: Täydelliseen auringonpimennykseen, joka näkyy Yhdysvalloissa elokuussa 2017.

Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa tarjoaa esimakua tulevasta arkistokuvilla ja -videolla, jotka esittävät monien ’vuosisadan auringonpimennykseksi’ kutsumaa tapahtumaa.

Täydellinen auringonpimennys nähtiin Yhdysvalloissa 7. maaliskuuta 1970.

Videolla näkyy CBS News -uutiskanavan kuvaa auringonpimennyksestä 7. maaliskuuta 1970.

LÄHDE KANSSAMME KOKEMAAN VUODEN TAIVAALLINEN HUIPENNUS

Älä jää paitsi vuoden huikeimmasta astronomisesta ilmiöstä!

Auringonpimennys näkyy Yhdysvalloissa 21. elokuuta ensimmäistä kertaa lähes neljään vuosikymmeneen.

>> Lähde mukaan ainutkertaiselle matkalle Yhdysvaltoihin katselemaan täydellistä auringonpimennystä.

”Tämä on mahtava mahdollisuus nähdä omin silmin, miten ympäröivä universumi muuttuu”, sanoo tähtitieteilijä Jay Pasachoff Massachusettsin Williams Collegesta.

Luotainraketit tutkivat ilmiön vaikutuksia

Pimennys ei ollut ainutlaatuinen vain siksi, että se näkyi lähes koko Yhdysvaltain itärannikolla.

Se oli myös ensimmäinen auringonpimennys, jonka reitti kulki suoraan Nasan Wallopsin aseman ylitse (paikan nykyinen nimi on Wallops Flight Facility).

Sen ansiosta Nasa pystyi yhteistyössä muiden tutkimuslaitosten kanssa tutkimaan tätä näyttävää tapahtumaa varsin tarkasti koko ilmiön ajan eli ennen kuin Kuu lipui Auringon eteen, pimennyksen aikana ja heti sen jälkeen.

Peräti 32 luotainrakettia ammuttiin Wallopsin asemalta avaruuteen tutkimaan auringonpimennyksen vaikutuksia ilmakehään.

© NASA

Arviolta 12 000–14 000 ihmistä hakeutui Yhdysvaltain itärannikolle seuraamaan auringonpimennystä ja rakettien laukaisua.