Nasa julkaisi satelliittikuvia oudoista kuvioista

Syrjäseudulla Kazakstanissa on salaperäisiä rakennelmia, joista Nasa on julkaissut tuoreita satelliittikuvia. Yksi rakennelmista on suuri hakaristiä muistuttava kuvio. Arkeologit eivät ole yksimielisiä kuvioiden iästä ja merkityksestä.

tiistai 17. marraskuuta 2015

Nasan julkaisemista satelliittikuvista on päästy tutkimaan entistä tarkemmin arvoituksellisia rakennelmia ja kuvioita, jotka sijaitsevat puuttomalla arolla Keski-Kazakstanissa.

Rakennelmien joukossa on muun muassa suuria ympyröitä, ristejä, neliöitä ja – mikä ehkä on herättänyt eniten ihmetystä – hakaristiä muistuttava kuvio. Monet rakennelmista ovat jalkapallokenttää suurempia.

”Näiden kuvioiden rakentaminen on vaatinut valtavia ponnistuksia", sanoo Giedre Motuzaite Matuzeviciute, joka työskentelee arkeologina Liettuan historiallisessa tutkimuslaitoksessa Vilnassa. Matuzeviciute kuuluu kansainväliseen ryhmään, joka on tutkinut tarkemmin kahta kaikkiaan 55:stä ihmiskäsin luodusta rakenteesta Kazakstanin arolla. Ryhmää johtaa Andrei Logvin kazakstanilaisesta Kostanain yliopistosta.

”Maa-aines on siellä hyvin raskasta, melkein yhtä painavaa kuin savi. Ja kuviot sijaitsevat keskellä ei-mitään", Matuzeviciute toteaa.

Ihmisen tekemät 55 kuviota on kyllä tunnettu jo muutamien vuosien ajan, mutta nyt tästä erikoisesta ilmiöstä on paljastunut paljon uusia yksityiskohtia, kun Nasa julkaisi alueelta otetut satelliittikuvat.

Tällaiset ympyrän muotoiset rakennelmat ovat ehkä peräisin varhaiselta rautakaudelta, jolloin Keski-Aasiaan alkoi nousta ensimmäisiä kaupunkiyhteisöjä. Kuva: DIGITALGLOBE VIA NASA

Väittelyä ajoituksesta ja tarkoituksesta

Arkeologit kiistelevät kuvioiden iästä. Toiset arvelevat niiden juontuvan varhaiselta rautakaudelta, vuoden 800 eaa. tienoilta, kun taas toiset uskovat niiden syntyneen peräti 8 000 vuotta sitten.

Kahdella alueella tehdyt maaperätutkimukset tukevat rautakausiteoriaa, mutta varsinaisia kaivauksia ei ole vielä päästy aloittamaan.

Rautakausiteoria vaikuttaisi äkkiseltään uskottavammalta, ja monet epäilevätkin ehdotetun 8 000 vuoden iän olevan pelkkää spekulointia. Eri näkemyksiä edustavien tutkijaryhmien odotetaan julkaisevan teorioitaan tiedeaikakauslehdissä lähiaikoina.

Tämä hakaristiä muistuttava kuvio on tehty muinaiseen joenuomaan Kazakstaniin. Sillä on ikää vähintään kaksituhatta vuotta, eikä se siis liity mitenkään natsismiin. Alun perin hakaristikuvio juontaa juurensa useiden tuhansien vuosien takaa Intiasta, missä se on ollut onnen vertauskuva. Kuva: DIGITALGLOBE VIA NASA

Kuvioiden merkityksestä on vielä vähemmän varmaa tietoa kuin niiden iästä. Niiden on ehdotettu olevan muun muassa hautakumpuja, eräänlaisia tienviittoja ja auringonpalvontakulttiin liittyviä aurinko-observatorioita.

Siitä eri arkeologiryhmät ovat yksimielisiä, että rakennelmat ovat ihmisten luomia. Niiden iän ja tarkoituksen toivotaan selviävän lähemmissä tutkimuksissa.

Yleisimpiä aron kuvioista ovat tämän kaltaiset ristit. Kuva: DIGITALGLOBE VIA NASA

Yksi arkeologeista kiteyttää tulkintaongelmat näin: "On helppoa tehdä vääriä päätelmiä kuvioiden alkuperästä katselemalla niitä pelkästään satelliittikuvista, tutkimatta niitä itse paikalla."