Seitsemän arvoitusta, jotka arkeologit ratkaisevat tällä vuosisadalla

National Geographicin arkeologi Fredrik Hiebert ennustaa kuluvan vuosisadan tuovan tullessaan useita arkeologisia löytöjä ja tieteellisiä läpimurtoja.

tiistai 13. lokakuuta 2015 teksti Kristin Romey

Sen jälkeen, kun Hiram Bingham vuonna 1912 National Geographicin tukemana ja Kodakin panoraamakamera olallaan löysi Machu Picchun, ovat arkeologien varusteet kehittyneet huimasti.

Tutkijoita auttavat nyt laserkeilauslaitteet ja supernopeat tietokoneet. Fredrik Hiebert uskoo päivänvaloon nousevan paljon uusia tärkeitä arkeologisia löytöjä.

Seuraavassa esittelemme Hiebertin ennustamat seitsemän suurta kuluvan vuosisadan arkeologista läpimurtoa:

1. Tuntemattomien kaupunkien – tai ehkä jopa sivilisaatioiden – löytyminen Väli- ja Etelä-Amerikasta

"Arkeologit käyttävät Lidar (Light Radar)- eli laserkeilaustekniikkaa nähdäkseen sademetsän tiheän kasvillisuuden läpi Hondurasin ja Belizen kaltaisilla alueilla. Tekniikan avulla on mahdollista paikantaa vanhoja asutuksia, joiden ei ole tiedetty edes olevan olemassa", Hiebert sanoo.

2. Tšingis-kaanin tai Aleksanteri Suuren viimeisen leposijan löytyminen

Arkeologin kuokka vaihtuu yhä useammin geotutkaan (GPR, Ground Penetrating Radar), jolla pystytään katsomaan maanpinnan alle kaivamatta. Tätä tekniikkaa on käytetty Tšingis-kaanin haudan etsintään, mutta toistaiseksi tuloksetta.

3. Pääsy Kiinan ensimmäisen keisarin hautaan

Arkeologit eivät halua käyttää perinteisiä työkaluja, kuten hakkua ja lapiota, koska he pelkäävät niillä vahingoittavansa Xianissa sijaitsevan 2?000 vuotta vanhan keisarinhaudan esineitä. Sen sijaan toivotaan, että geotutkan ja magnetometrin avulla päästään selville haudan sisällöstä. Hautaa voidaan myös tutkia lähemmin pienillä roboteilla.

4. Minolaisten unohtuneen kielen tulkitseminen

Minolainen kulttuuri löydettiin yli sata vuotta sitten, mutta sen lineaari-A-kirjoitus on yhä arvoitus. Hiebertin ehdotus olisi käyttää IBM:n Watsonin kaltaista supertietokonetta lineaari-A-kirjoituksen avaamiseen.

5. Nazcan linjojen merkityksen selvittäminen

Perulaisen autiomaan geoglyfien eli maahan tehtyjen geometristen kuvioiden merkityksestä on paljon teorioita. Tutkijat toivovat, että tietojen kerääminen voi tulevaisuudessa valaista salaperäisten kuvioiden sisältöä. "Raaka tietokonevoima, joka käsittelee valtavia määriä maantieteellistä ja arkeologista dataa, olisi äärimmäisen tärkeää vastauksen saamiseksi", sanoo Hiebert.

6. Hyvin säilyneen neandertalinihmisen löytyminen

Maapallon jäätiköiden sulaessa ripeään tahtiin on Hiebertin ennustuksen mukaan "hyvin, hyvin todennäköistä", että jonain päivänä ilmestyy esiin hyvin säilynyt neandertalinihminen – samoin kuin joitakin vuosia sitten löytyi 40?000 vuotta vanha mammutti.

7. Uusien viikinkien jälkien paljastuminen Pohjois-Amerikassa

Nouseva lämpötila saa Kanadan rannikoilla jään sulamaan, ja siksi ei ole epäilystäkään siitä, että uusia todisteita viikinkien asuinpaikoista ilmestyy esiin. Hiebert ennustaakin, että viikinkitutkimukseen saadaan paljon uusia läpimurtoja Pohjois-Amerikan mantereen itäosissa.