Paukkumaissi on vanha keksintö

Popcornit ovat herkkuruokaa, jota tulee naposteltua television ääressä tai elokuvateatterissa. Syötiinkö sitä ennen elokuvien keksimistä? Uusien tutkimusten mukaan sitä valmistettiin jo tuhansia vuosia ennen kattiloidenkin keksimistä.

torstai 6. joulukuuta 2012

Perulaiset ymmärsivät paukkumaissin päälle jo ennen kuin heillä oli käytössään sen poksautteluun sopivia astioita. Näin väittää tutkijajoukko, joka on löytänyt Perun pohjoisrannikolta 6 700 vuotta vanhoja kivettyneitä maissintähkiä, -lehtiä, -varsia ja -kukintoja. Ne ovat nimittäin peräisin keramiikkaa edeltäneeltä ajalta.

Vanhimmat Etelä-Amerikasta löydetyt maissintähteet auttoivat jäsentämään suositun viljelykasvin historiaa. Tutkija Tom Dillehay sanoo, että fossiilien perusteella kasvi saapui seudulle noin 2 000 vuotta luultua aiemmin.

Kuinka perulaiset sitten tekivät popcornia ilman patoja? Hiiltyneet tähkät viittaavat siihen, että he käyttivät kuumia kiviä, joissa niissäkin näkyy palamisen jälkiä. Dillehay ei kuitenkaan usko, että popcorn olisi ollut arkiruokaa; hänen mukaansa sitä syötiin vain erityisissä tilaisuuksissa.