Uudet väylät syrjäyttivät Silkkitien

Silkkitie on historian pitkäikäisimpiä kauppareittejä: 6 400 kilometriä pitkällä reitillä halki Keski-Aasian kuljetettiin silkkiä ja muita kauppatavaroita 1 500 vuoden ajan. Reitti alkoi Kiinasta Xianista, haarautui matkan varrella ja päättyi Antiokiaan tai Konstantinopoliin (Istanbuliin). Silkkitien arvellaan yleensä muodostuneen vuoteen 132 eaa. tienoilla aikana, jolloin Kiina halusi vahvistaa valtaansa Keski-Aasiassa, mutta oletettavasti kauppaa on harjoitettu sen varrella jo tuhatkunta vuotta aikaisemmin.

perjantai 23. elokuuta 2013

Silkkitie on historian pitkäikäisimpiä kauppareittejä: 6 400 kilometriä pitkällä reitillä halki Keski-Aasian kuljetettiin silkkiä ja muita kauppatavaroita 1 500 vuoden ajan. Reitti alkoi Kiinasta Xianista, haarautui matkan varrella ja päättyi Antiokiaan tai Konstantinopoliin (Istanbuliin). Silkkitien arvellaan yleensä muodostuneen vuoteen 132 eaa. tienoilla aikana, jolloin Kiina halusi vahvistaa valtaansa Keski-Aasiassa, mutta oletettavasti kauppaa on harjoitettu sen varrella jo tuhatkunta vuotta aikaisemmin.

Silkkitiellä kauppatavara kulki tavallisimmin ketjussa paikasta seuraavaan – vain äärimmäisen harvoin tavarat jatkoivat matkaansa pidemmälle saman karavaanin kyydissä. Välietapeissa tavarat purettiin ja lastattiin uudelleen seuraaviin karavaaneihin, ja näin reitin varrelle kohosi merkittäviä kauppapaikkoja, kuten esimerkiksi Samarkand ja Kashgar. Tavarankuljetus oli kuitenkin hidasta ja vaarallista ja reitillä kulkeva tavaramäärä melko pieni. Siksi Euroopan markkinoille kuljetettiin melkein yksinomaan ylellisyystuotteita, joiden hinta määränpäässä oli huikea.

Arabialaiset merenkulkijat keksivät vaihtoehdon maineikkaalle kauppatielle, kun he alkoivat laivata tavaroita Kaakkois-Aasiasta Punaisen meren halki, josta ne rahdattiin maitse Aleksandriaan asti. Suurin mullistus tapahtui kuitenkin vasta 1400-luvun lopussa, kun Vasco da Gama purjehti Kaakkois-Aasiaan tutkimusretkillään ja löysi meritien Afrikan ympäri. Tämä puolestaan paransi Euroopan ja Kiinan välisiä suhteita ja lisäsi niiden välistä kauppaa.

Laivat saattoivat ottaa huimasti enemmän lastia kuin karavaanit, minkä seurauksena Eurooppaan alkoi virrata enemmän kauppatavaraa ja vieläpä halvemmalla kuin aikaisemmin. Euroopan talous kokikin merkittävän muutoksen. Uuden kauppaväylän löytämisellä oli myös kääntöpuolensa: Silkkitien merkitys alkoi vähentyä, koska karavaanikuljetukset eivät olleet enää kannattavia. 1500-luvulla Euroopan laivaliikenne oli jo niin vilkasta, että Samarkandin kaltaiset kauppakaupungit menettivät merkityksensä.

Ehkä sinua kiinnostaa...

Ehkä tämä kiinnostaa sinua ...