Šamanismi oli kiellettyä

Kun Nergui oli toennut transsistaan, hän avasi tuliaisiksi tuomani vodkapullon ja kaatoi meille molemmille paukut teekuppeihin. Otin kupin vastaan oikealla kädelläni – minkä tahansa vastaanottaminen vasemmalla kädellä voidaan katsoa vakavaksi loukkaukseksi – ja ennen kuin join, uhrasin hengille kolmeen suuntaan. Kastoin sormeni vodkaan ja räpäytin muutaman tipan ensin ilmaan ja sitten maahan, ja päälle päätteeksi napautin otsaani.

torstai 3. tammikuuta 2013

Kun Nergui oli toennut transsistaan, hän avasi tuliaisiksi tuomani vodkapullon ja kaatoi meille molemmille paukut teekuppeihin. Otin kupin vastaan oikealla kädelläni – minkä tahansa vastaanottaminen vasemmalla kädellä voidaan katsoa vakavaksi loukkaukseksi – ja ennen kuin join, uhrasin hengille kolmeen suuntaan.

Kastoin sormeni vodkaan ja räpäytin muutaman tipan ensin ilmaan ja sitten maahan, ja päälle päätteeksi napautin otsaani.

Šamanismi on syntymälahja, sanoi Nergui ja naukkasi kunnon tujauksen vodkaa. Ihminen ei voi päättää ryhtyä šamaaniksi – šamaani on aina henkien valitsema. Šamanistinen kutsumus periytyy sukupolvelta toiselle. "Isäni on šamaani", sanoi Nergui ja kertoi itse tiedostaneensa kykynsä viestiä henkimaailman kanssa 25-vuotiaana. "Olen tehnyt tätä nyt 25 vuotta, ja pystyn kutsumaan 23 eri henkeä."

Hän lisäsi, että šamanismin lahja on kuitenkin vasta ensi askel. Joka šamaanin on käytävä läpi intensiivinen oppilasvaihe ja opeteltava ikiaikaiset käytännöt. Minunkin todistamani transsi ja rituaalit edesauttavat šamaanin kanssakäymistä henkimaailman kanssa ja ne myös määrittelevät tavat, joilla henkiä kunnioitetaan. Šamaanit tekevät rituaaliesineistään ”eläviä” sijoittamalla niihin pyhää henkeä. Nerguin kalustoon kuuluu poronnahkarumpu, huuliharppu, värikkäitä kangassuikaleita sekä hänen oma asunsa.

Neuvostoaikoina kaikki uskonnot šamanismi mukaan lukien olivat pannassa. Moni šamaani kuoli työleirillä. "Tuntemani Gombo-niminen šamaani jäi kiinni kesken rituaalin ja joutui vankilaan puoleksitoista vuodeksi", Nergui sanoi. Silloin kun Nergui alkoi toimia šamaanina, pahimmat puhdistukset olivat jo takana, mutta šamanismi oli yhä kiellettyä ja šamaanien oli toimittava maan alla. "Pidimme uskontomme piilossa, jotta se ei hiipuisi hengiltä", hän sanoi.

”Pidimme rituaaleja kahdessa paikassa. Ensisijaisesti kotona, missä pistimme aina jonkun istumaan ovelle katsomaan, ettei meitä yllätetä. Toinen paikka oli vuorten kätköissä. Sitten vuoden 1995 tienoilla tilanne muuttui ja saatoimme harjoittaa uskontoamme avoimesti." Šamanismi onkin nyt tekemässä vahvaa paluuta historiallisilla synnyinseuduillaan Keski-Aasiassa, Siperiassa ja Mongoliassa, kun ihmiset janoavat henkisyyttä 70 vuoden pakkoateismin jälkeen.

Nerguin naama oli entistäkin kurtummassa ja hän vaikutti hyvin melankoliselta. Šamanismi on ennen kaikkea yhteisön palvelemista, hän sanoi. "Kun tulee šamaaniksi, on vastuussa ympärillään olevista ihmisistä." Se taas on psyykkisesti raskasta ja saattaa selittää sen, miksi alkoholiongelmat näyttävät olevan varsin yleisiä šamaanien keskuudessa. ”Joskus on pakko tehdä synkkiä asioita”, hän sanoi ja vaikeni.

Ehkä sinua kiinnostaa...

Ehkä tämä kiinnostaa sinua ...