Elämä sammuu maapallolta

Maa-planeetan kaikki elämänmuodot tuhoutuvat Auringon muuttaessa muotoaan. Arvioituun viimeiseen päivään on aikaa kuitenkin vielä 2,8 miljardia vuotta.

torstai 16. tammikuuta 2014

Elämä maapallolla loppuu noin 2,8 miljardin vuoden päästä, arvioidaan astrobiologi Jack O’Malley-Jamesin johtamassa uudessa tutkimuksessa.

Aurinko nielaisee maapallon

Nykyisin Auringon lämpö on planeettamme elämän kannalta suotuisa, mutta lämpötila nousee ajan mittaan. Noin viiden miljardin vuoden kuluessa Aurinko kuluttaa ydinpolttoaineensa loppuun ja paisuu "punaiseksi jättiläiseksi", joka voi niellä koko maapallon.

Liian kuumaa elämälle

Maapallon lämpötila muuttuu jo paljon ennen sitä erittäin kuumaksi elämälle. Tutkijat arvioivat Maan biosfäärin tulevaa kuntoa esimerkiksi lämpötilan sekä veden- ja ravinnonsaannin kannalta ja laskivat niiden pohjalta elämän sammumisen ajankohdan.

Hiilidioksidi häviää

Lämpötilan hiljalleen kohotessa syntyy lisää vesihöyryä, mikä taas poistaa ilmakehästä kasvien yhteyttämiseen tarvitsemaa hiilidioksidia. Tutkimuksen mukaan herkemmät kasvilajit alkavat kuolla noin 500 miljoonan vuoden kuluttua. Kun yhä useampi kasvilaji katoaa, häviävät myös niistä ruokansa ja happensa saavat eläinlajit.

Vain sitkeimmät selviävät

"Kun kasvien lukumäärä pienenee, noista kahdesta hyödykkeestä tulee pulaa, ja kaikki eläimet ja kasvit häviävät lopulta miljardin vuoden sisällä", arvioidaan tutkimuksessa. Noin 2,8 miljardin vuoden kuluttua jäljellä on enää sitkeimpiä mikrobeja, jotka nekin nujertuvat lopulta kuumuuteen.