Kiinalainen kasvi saattaa hillitä syöpää

Ikivanha kiinalainen rohto voi hidastaa syöpäsolujen kasvua. Näin kertoo uusi tutkimus.

torstai 14. huhtikuuta 2016 teksti Nadia Deleuran

Kiinalaisesta rohtolääkinnästä saattaa löytyä korvaaja syövän kemoterapiahoidolle.

Brittiläisen John Innes Centren tutkijat ovat havainneet, että tietyt kiinalaisessa lääketieteessä käytettävän baikalinvuohennokan sisältämät yhdisteet voivat hidastaa syöpäsolujen kasvua. Näin kirjoittaa Science Daily.

Kasvin juurien sisältämät flavonit hillitsevät kasvainten kasvua mutta eivät vahingoita elimistön muita soluja. Tutkijaryhmä totesi tämän useissa tekemissään eläinkokeissa.

Baikalinvuohennokan (Scutellaria baicalensis) juurissa saattaa piillä syöpähoidon mullistavaa ainetta. Kuva: Pinterest

Tutkijat perehtyivät baikalinvuohennokan juuriston hyödyllisiin flavoneihin ja niiden muodostumiseen ja havaitsivat, että niitä syntyy aiemmin tuntemattomien entsyymien ja krysiini-nimisen aineen pohjalta.

”On jännittävää pohtia sitä ajatusta, että kiinalaisessa perinnelääketieteessä vuosituhansien ajan käytetyistä kasveista voitaisiin jonain päivänä valmistaa moderneja lääkkeitä”, sanoo tutkimusta johtanut professori Cathie Martin lehdistötiedotteessa.

Kiinalaisessa lääketieteessä nimellä huang qin tunnettua kasvia on käytetty yli 2000 vuoden ajan esimerkiksi maksa- ja keuhkovaivojen sekä kuumetautien hoidossa.