Mistä kottaraisten muodostelma johtuu?

Mustaksi auringoksikin kutsuttu luonnonilmiö on tutkijoille arvoitus. Muun muassa Rooman iltataivaalla nähdään talvisin lentonäytöksiä, joissa sadat tuhannet kottaraiset kieppuvat suuressa muodostelmassa.

torstai 8. marraskuuta 2012

Kun hämärä laskeutuu talviseen Roomaan, kaupungin taivaalle kerääntyy satoja tuhansia kottaraisia, jotka kieppuvat siellä kuin yhtenä jättimäisenä organismina. Tällaiset lentonäytökset, joita voi nähdä Pohjolankin taivaalla, ovat askarruttaneet ihmisiä jo pitkään. Muuan brittitutkija arveli lintujen pysyvän samassa rytmissä jonkinlaisen telepatian avulla.

Italialainen fyysikko Irene Giardina kollegoineen on tullut siihen tulokseen, että kunkin kottaraisen liike vaikuttaa suoraan sen kuuteen tai seitsemään lähimpään naapuriin, ja vaikutus leviää koko parveen lähes välittömästi. Toistaiseksi ei tosin tiedetä, miksi kottaraiset yleensäkään parveilevat kuin hyönteiset.

Jotkut tutkijat arvelevat massamuodostelman suojelevan yksilöitä pedoilta, mutta Giardina ihmettelee, että "miksi ne eivät yksinkertaisesti pysy puiden suojissa vaan lähtevät taivaalle tanssimaan?"