Tulevaisuuden autot ja talot ovat sinisiä

Uusi sininen väri auttaa suojelemaan ympäristöä. Tutkijat ovat keksineet uuden sinisen pigmentin, joka heijastaa tehokkaasti lämpöä ja soveltuu siksi hyvin talojen ja autojen maalaukseen.

torstai 7. helmikuuta 2013

Oregonin osavaltionyliopiston tutkijat innostuivat vuonna 2009 löydettyään uuden sinisen pigmentin kaavan, sillä kyseessä oli ensimmäinen epäorgaaninen siniväri yli 200 vuoteen. Vielä hienompaa asiassa oli se, että kemiallinen yhdiste heijasti lämpöä erinomaisesti, joten se olisi täydellinen pinnoite matalaenergiataloille ja autoillekin.

1290 asteen kuumuudessa valmistettava pigmentti on erittäin vakaata, eikä sen reseptikään ole monimutkainen: vain yttriumia, mangaania ja indiumoksidia. Uusi siniväri ei myöskään haalistu ajan mittaan, toisin kuin helposti valmistettavat eloperäiset väriaineet.

Rakennusyhtiöt ja autonvalmistajat himoitsevat jo uuden värin eri sävyjä energiansäästö mielessään. Valkoinen väri heijastaa edelleenkin paremmin auringon säteilyä, mutta se vaatii enemmän huolenpitoa. ”Sitä paitsi sininen on kauniimpi”, sanoo värin kehittämiseen osallistunut materiaalikemisti Mas Subramanian.