Vahingoittaako säteily merten elämää?

Jos Fukushiman ydinvoimalan säteilyvuoto jatkuu, voi syntyä ”outoja mutaatioita”.

tiistai 5. huhtikuuta 2011 teksti Christine Dell'Amore, National Geographic News

Mikäli radioaktiivisen aineen vuotaminen Fukushima Daiichi -ydinvoimalasta jatkuu, voi merielämä olla uhattuna, sanovat asiantuntijat.

Viime viikolla ydinvoimalan lähettyviltä otetuissa merivesinäytteissä havaittiin radioaktiivisten isotooppien, esimerkiksi cesium 137:n ja jodi 131:n, kohonneita pitoisuuksia.

Kaikki elämä maalla ja meressä altistuu jatkuvasti luonnollisille määrille ionisoivaa säteilyä eli korkeataajuista säteilyä, jonka energia riittää muuttamaan DNA:ta. Useimmiten tällaiset geneettiset vauriot korjaantuvat itsestään, mutta ihmisen aiheuttama lisäsäteily saattaa ylittää elimistön kyvyn korjata vaurioituneita geenejä.

Japanin merivesinäytteiden säteilypitoisuudet ovat vaihdelleet viime päivinä, mutta muutama päivä sitten jodipitoisuus kohosi 3355 kertaa meriveden turvallisena pidettyä rajaa korkeammaksi.

Aiempaa selvästi korkeampi lukema viittaa siihen, että mereen vuotaa enemmänkin radioaktiivista ainesta. New York Timesin mukaan myös cesiumpitoisuus ylitti turvallisena pidetyn rajan 20-kertaisesti 28. maaliskuuta.

Säteily voi aiheuttaa ”outoja mutaatioita”

Säteily voi vahingoittaa merieläimiä monella tavalla. Se voi tappaa eläimiä saman tien tai aiheuttaa jälkeläisissä ”outoja mutaatioita”. Radioaktiivinen materiaali voi myös kulkeutua ravintoketjussa eteenpäin, sanoo Joseph Rachlin, newyorkilaisen Lehman Collegen meri- ja jokisuistolaboratorion johtaja.

”Kuolleisuus saattaa lisääntyä elävissä organismeissa jonkin verran, mutta se on vähemmän huolestuttavaa kuin mahdolliset seuraukset altistuneiden eläinten perimälle”, Rachlin sanoo.

”Minun nähdäkseni säteilyn suurin ongelma piilee siinä, että se muuttaa eläimen perimää ja häiritsee lisääntymistä.”