Vieraslajit uhkaavat Antarktiksen ekosysteemejä

Matkailijat ja tutkijat saattavat huomaamattaan kuljettaa jään peittämälle mantereelle vieraslajien siemeniä, kertoo uusi tutkimus.

maanantai 12. maaliskuuta 2012 teksti Charles Q. Choi, National Geographic News

Kylänurmikka ja muut vieraslajit ovat valtaamassa alaa Antarktiksella, jonka asema kaikkein kylmimpänä ja kuivimpana mantereena piti sitä pitkään yhtenä maapallon neitseellisimmistä ympäristöistä.

Matkailun ja tutkimustoiminnan voimakas kasvu Antarktiksen niemimaalla saattaa tutkijoiden mukaan kuitenkin nyt uhata mantereen ainutkertaisia ekosysteemejä.

Eteläafrikkalaisen Stellenboschin yliopiston ekologi Steven Chown kollegoineen imuroi tutkimusta varten Etelämantereen-kävijöiden vaatteita, jalkineita, laukkuja ja varusteita. Tutkittaviksi saadut 853 tutkijaa, turistia ja työntekijää muodostivat noin kaksi prosenttia kaikista vuoden 2007 loppupuolen ja 2008 alun välisellä kesäkaudella Antarktiksella vierailleista ihmisistä.

"Imuroimme vaatteita ja varusteita tuntitolkulla ... jos sitä tekee laivalla kovassa merenkäynnissä, ei parane olla kovin herkkämahainen", muistelee Steven Chown.

Imurointi paljasti, että näiden ihmisten mukana Antarktikselle oli liftannut yli 2600 siementä ja muuta kasveista irronnutta leviäintä.

Turistit kantoivat matkassaan keskimäärin paria kolmea siementä, tutkijat puolestaan kuutta. Turisteja käy Antarktiksella kuitenkin nykyisin paljon enemmän kuin tutkijoita; esimerkiksi kesällä 2007–2008 matkailijoita oli noin 33 000 ja tutkijoita vain 7000. Näin ollen turistit ja tutkijat muodostavat Antarktiksen luonnolle suunnilleen yhtä suuren uhan, tuumii Chown.

Tunkeilijat sietävät kylmää

Tutkijoita huolestuttaa se, että Antarktikselle kulkeutuvista vieraslajeista 49–61 % on kylmänkestäviä ja ne voivat levitä äärimmäisissäkin olosuhteissa.

Kasvien leviäimet tarttuvat luultavasti ulkoiluvaatteisiin ja varusteisiin, joita ihmiset käyttävät muilla kylmillä alueilla ennen kuin matkaavat Etelämantereelle.

Antarktikselta on löydetty pohjoisia lajeja, esimerkiksi tähtimöitä ja saroja, paljastaa 5. maaliskuuta Proceedings of the National Academy of Sciences -tiedejulkaisussa ilmestynyt tutkimus.

Tulokaslajien tyypin ja Etelämantereen ilmaston nykytilan valossa tutkijat arvioivat, että vieraslajit uhkaavat pahimmin Antarktiksen niemimaan rannikkoa ja sitä ympäröiviä saaria.

YK:n hallitustenvälisen ilmastopaneelin (IPCC) vuodelle 2100 tekemien ilmastoarvioiden perusteella tulokaslajit saattavat juurtua myös Ameryn lauttajään länsipuolelle ja pienemmissä määrin Rossinmeren alueellekin.

Etelämantereen rannikoiden lämpötilan yleinen kohoaminen edistänee vieraslajien menestystä.

Tästä huolimatta "ei pidä kuvitella, että kukkakasvit ja rikkaruohot alkaisivat nyt yhtäkkiä peittää Antarktista", huomauttaa Steven Chown.

"Valtaosa mantereesta on yhä erittäin karua, eivätkä kasvit kasva jäällä, joka kuitenkin hallitsee aluetta edelleen."

Varusteiden puhdistaminen voisi pienentää riskiä

Napaekologi Peter Convey sanoo tutkimuksen "tuottaneen objektiivisen arvion, jonka mukaan sekä julkiset että yksityiset hankkeet muodostavat merkittävän riskin tälle alueelle".

Riskien tunnistaminen merkitsee toisaalta myös sitä, että niitä voidaan hallita, lisäsi British Antarctic Surveyn leivissä työskentelevä Convey, joka ei ollut mukana tutkimuksessa.

Jo ulkovaatteiden ja laukkujen puhdistaminen vähentäisi tehokkaasti Antarktikselle kulkeutuvien siementen määrää. "Tiivistettynä ohje kuuluu, että ota mukaan vain uusia tai puhdistettuja varusteita", opastaa tutkimusta johtanut Steven Chown.

Chown kollegoineen aikoo esitellä työtään myös Etelämanner-sopimuksen ympäristönsuojelukomitealle.

"Toivomme heidän ottavan tulokset hyötykäyttöön" ja kehittävän tapoja vaikutusten lieventämiseksi, sanoo Chown.