Uusi lehti – Lontoon metrosta kaivetaan ruton uhreja ja roomalaisia aarteita

Lontoon rakennusbuumi tuo esiin rakennuksia ja katunäkymiä vuodelta 60. Löytöjen hyvä kunto on innoittanut arkeologit kutsumaan kaupunkia ”Pohjoisen Pompejiksi”. Lue niistä ja Lontoon synkemmästä annista National Geographicin numerosta 2/2016.

keskiviikko 24. helmikuuta 2016

Lontoossa eletään ankaran rakennusbuumin keskellä. Uuden rakentaminen paljastaa samalla mielenkiintoisia yksityiskohtia aiempien sukupolvien elämästä vanhassa pääkaupungissa.

Millaista oli elämä roomalaiskautisessa Lontoossa?

Finanssi- ja uutisjätti Bloomberg rakentaa Lontoon keskustaan uutta päämajaansa, ja työmaa on osoittautunut todelliseksi arkeologian kultakaivokseksi. 12-metrisestä kaivausmontusta on paljastunut ennennäkemätön määrä hyvin säilyneitä löytöjä vuoden 60 tienoilta.

”Se antaa meille aivan uuden kuvan roomalaisen Lontoon arkipäivästä”, sanoo kaivauksia valvonut arkeologi Sadie Watson.

Lantteja, kenkiä ja kirjoitusalustoja

Erittäin hyvin säilyneiden katunäkymien lisäksi paikasta on löydetty yli 14 000 roomalaiskautista esinettä: esimerkiksi kolikoita, amuletteja, keraamisia lamppuja, nahkasaappaita ja -sandaaleja, puisia kirjoitusalustoja, sopimuksia ja raha-asioihin liittyviä dokumentteja.

Kosteudesta on kerrankin hyötyä

Esineiden poikkeuksellisesta säilymisestä on kiittäminen unohdettua pientä jokea nimeltä Walbrook, joka virtasi roomalaisen Londiniumin läpi matkallaan Thamesiin. ”Vanhaa kunnon englantilaista kosteutta”, sanoo Watson.

Metrolinja paljastaa 1600-luvun ruttouhreja

Arkeologian kannalta selvästi hyödyllisin rakennushanke on Crossrail – itä-länsisuuntainen metrolinja – joka on sekä Euroopan suurin rakennushanke että mantereen suurin arkeologinen kaivauspaikka.

Luurankoja riittää tutkittavaksi

Metrolinjan rakentamisen yhteydessä esimerkiksi Bedlamin vanhasta hautausmaasta nostettiin yli 3300 luurankoa, jotka olivat peräisin lähinnä 1500- ja 1600-luvuilta. Monen esiin kaivettavan vainajan uskotaan menehtyneen vuoden 1665 suuressa ruttoepidemiassa, joka tappoi ehkä jopa 100 000 lontoolaista.

Tutkijat aikovat tehdä osalle vainajista testejä, joilla he toivovat saavansa tietoja ruttobakteerin evoluutiosta.

National Geographic numero 2/2016

Lue lisää Lontoon arkeologisten kaivauksien tuloksista National Geographicin numero 2/2016 artikkelista ”Historiaa Lontoon alla”. Lehti on juuri ilmestynyt.

Muita National Geographicin numeron 2/2016 aiheita:

• Saudi-Arabian vahvat naiset
  • Laserarkeologia ikuistaa uhattuja mestariteoksia