Miksi lentokoneen jälkeen jää vana?

Taivaalla lentokoneen jäljessä näkyvä valkoinen vana on useimmille tuttu. Miten se oikein syntyy?

maanantai 14. heinäkuuta 2014

Lentokoneen jälkeensä jättämää valkeaa vanaa kutsutaan tiivistymisjuovaksi. Sen syntyprosessi muistuttaa uloshengityksen "höyryämistä" pakkassäällä. Lentokoneen tapauksessa moottoriin joutuva ilma kostuu ja lämpenee, ja ulos purkautuva ilma voi riittävän kylmään ympäristöön sekoittuessaan tiivistyä pisaroiksi, jotka jäätyvät ja muodostavat pilven eli tiivistymisjuovan.

Suihkukoneiden tavallisessa 10-12 kilometrin lentokorkeudessa ilma on riittävän kylmää jääkiteiden muodostumiselle. Jos ympäröivä ilma on myös riittävän kosteaa, voi tiivistymisjuova kestää pitkään ja muuttua lopulta Cirrus-yläpilveksi. Jos taas ilmankosteus on pieni, tiivistymisjuova haihtuu ja katoaa näkyvistä nopeasti.

Viime vuosina on alettu tutkia sitä, onko vanoilla vaikutusta ilmastoon. Koska tiivistymisjuovat voivat otollisissa oloissa muuttua yläilmakehän pilviksi, ne saattavat vaikuttaa maanpinnalle saapuvaan auringonsäteilyn määrään ja siten säteilytasapainoon. Asian merkityksestä on erilaisia näkemyksiä, eikä viimeistä sanaa varmastikaan ole vielä kuultu.

Ehkä sinua kiinnostaa...

Ehkä tämä kiinnostaa sinua ...