Näin puhelin vaikuttaa sinuun

Erittäin todennäköisesti sinulla on se aina mukanasi ja katsot sitä vähän väliä. Sillä on pakko olla seurauksia. Älypuhelimesi vaikuttaa elimistöösi.

tiistai 21. kesäkuuta 2016 teksti Karine Kirkebæk

Älypuhelimista on tullut kiinteä osa arkea – hyvässä ja pahassa. Tästä voit lukea, mitä puhelin tekee sinulle ja kehollesi.

1. Silmät heikkenevät

Tutkijat ovat sitä mieltä, että likinäköisyyden jatkuvan kasvun ja älypuhelinten käytön välillä on suora yhteys.

1970-luvulla esimerkiksi yhdysvaltalaisista vain neljännes oli likinäköisiä, mutta nyt luku jo noin 50 prosenttia. Joillakin Aasian seuduilla 90 prosenttia ihmisistä on nykyään likinäköisiä.

Likinäköisyys kasvattaa muiden silmäsairauksien, kuten glaukooman ja verkkokalvon irtoamisen, riskiä.

2. Puhelin koukuttaa

Ilman puhelinta on vaikeaa olla, koska aivoissa erittyy pieniä määriä dopamiini-viestiainetta, kun puhelimella pelataan pelejä tai luetaan sovellusten lähettämiä viestejä. Aivoissa tapahtuu tällöin samoja asioita kuin esimerkiksi nautittaessa nikotiinia tai kokaiinia.

Dopamiini on yksi niistä asioista, jotka tekevät ihmisen riippuvaiseksi kokaiinista ja uhkapeleistä – ja puhelimesta.

3. Puhelin rentouttaa

Aivot lähettävät aivoaaltoja useilla eri taajuuksilla. Alfa-aallot (8–12 Hz) yhdistetään usein rentoutumiseen – esimerkiksi mielen tyhjenemiseen mietiskelyn aikana. Gamma-aallot (36–42 Hz) taas yhdistetään tietoisempaan toimintaan. Niitä esiintyy muun muassa ratkottaessa laskutehtäviä.

Tutkimuksissa on myös osoitettu, että puhelimessa puhuminen voimistaa alfa-aaltoja. Puhelin toisin sanoen omalla tavallaan rentouttaa aivoja.

4. Sinisellä valolla on pimeä puoli

Älypuhelimet voivat viedä yöunen.

Suuri syntipukki on niiden näytön sininen valo, joka voi vaikuttaa siihen, kuinka kauan ihminen viipyy syvässä unessa. Syvän unen pituus puolestaan voi vaikuttaa diabeteksen, syövän ja liikapainon kaltaisiin terveysongelmiin. Siksi Apple onkin kehittänyt puhelimiinsa punertavan yövalon.

Jos aina ennen nukahtamista tuijotat sängyssäsi sinertävää valoa, elimistössä syntyy normaalia vähemmän melatoniini-hormonia, joka säätelee vuorokausirytmiä. Melatoniinintuotanto kasvaa pimeässä, ja melatoniinin määrän lisääntyminen tekee uniseksi.

Harvardin tutkijat suosittelevatkin siksi puhelimen panemista pois 2–3 tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Ehkä sinua kiinnostaa...

Ehkä tämä kiinnostaa sinua ...