Islantilaisten suonissa on intiaaniverta

Uusi kiistelyä herättävä DNA-tutkimus väittää, että islantilaiset viikingit saattoivat ottaa intiaaninaisen mukaansa Amerikasta 500 vuotta ennen Kolumbuksen purjehduksia.

perjantai 26. marraskuuta 2010 teksti Traci Watson, National Geographic News

Tutkijat ovat analysoineet vain äidiltä lapselle periytyvää DNA:ta ja havainneet yli 80:llä nykyisin elävällä islantilaisella geneettisen variaation, joka on hyvin pitkälti lähinnä Pohjois-Amerikan intiaaneilla esiintyvän variaation kaltainen. Kyseinen geneettinen sormenjälki tuli islantilaisten verenperintöön todennäköisesti vuoden 1000 tienoilla, jolloin ensimmäinen viikinki-intiaani syntyi, arvelevat tutkimuksen tekijät.

Historialliset kirjoitukset ja arkeologiset todisteet osoittavat, että Islannin viikingit ehättivät Grönlantiin juuri ennen vuotta 1000 ja jatkoivat matkaansa nopeasti nykyiseen Kanadaan. Islantilaiset perustivat Newfoundlandiin kylänkin, joka tosin kesti vain vuosikymmenen verran.

Teoria, jonka mukaan intiaaninainen purjehti viikinkien mukana Pohjois-Amerikasta Islantiin noihin aikoihin, tarjoaa tutkijaryhmän mukaan parhaan selityksen islantilaisten geenivariantille. ”Me tiedämme viikinkien purjehtineen Amerikkaan”, sanoo deCODE Geneticsissä ja Islannin yliopistossa työskentelevä Agnar Helgason, joka on tehnyt tutkimuksen yhdessä opiskelijansa Sigrídur Ebenesersdóttirin ja muiden kollegojen kanssa. ”Näin ollen tarvitsee vain olettaa … että he tapasivat siellä ihmisiä ja päätyivät ottamaan ainakin yhden naisen mukaansa paluumatkalle.”

”Vaikka se saattaakin olla kiehtovaa ja yllättävää, niin uskomatonta se ei ole”, lisää Helgason. ”Vaihtoehtoiset selitykset ovat mielestäni epätodennäköisempiä.” Yksi niistä on esimerkiksi se, että kyseistä geneettistä piirrettä esiintyisi itsenäisesti ja havaitsemattomana joissakin harvoissa eurooppalaisissa.

Tutkimuksen tekijöiden mielestä asia ei ole vielä lähellekään selvä, mutta etnisiin DNA-eroihin erikoistunut Illinois’n yliopiston perinnöllisyystieteilijä Ripan Malhi, joka ei ollut mukana tutkimustyössä, on samaa mieltä siitä, että raporttiin sisältyy ”vahvoja geneettisiä todisteita islantilaisten ja Amerikan alkuperäisväestön kontakteista ennen Kolumbuksen aikaa”.