Seikkailunhalu voi piillä geeneissä

Mikä ajaa meidät tutkimaan kaikkea tuntematonta – joskus henkemmekin uhalla? Vastaus voi löytyä geeneistämme.

Me ylitämme rajoja. Tunkeudumme uusille alueille, vaikka meillä on resursseja nykyisilläkin alueillamme. Muut eläimet eivät tee niin. Eivätkä muut ihmisetkään. Neandertalilaisia eli satojen tuhansien vuosien ajan, mutta he eivät koskaan levittäytyneet maailmalle. Me ehdimme vain 50 000 vuodessa kaikkialle. Ja nyt menemme Marsiin. Emme pysähdy koskaan. Miksi?

Useissa tutkimuksissa on havaittu, että geenivariantti DRD4-7R lisää todennäköisyyttä riskinottoon sekä uusiin paikkoihin, ajatuksiin, ruokiin, ihmisin, huumeisiin tai seksuaalisiin mahdollisuuksiin tutustumiseen. Se saa ihmisen muutenkin suhtautumaan myönteisesti liikkumiseen, muutokseen ja seikkailuun. Moni tutkimus liittää 7R:n ihmisten muuttoliikkeisiin, ja se sekä toinen variantti nimeltä 2R näyttäisivät olevan sattumanvaraista yleisempiä populaatioissa, joiden esivanhemmat vaelsivat pitkien matkojen päähän lähdettyään Afrikasta 70 000–50 000 vuotta sitten.

Alttius ja kyvyt Tuleeko kaikista geenivariantin kantajista – joita on noin 20 % kaikista ihmisistä – tutkimusmatkailijoita tai seikkailijoita?

Ei, sanovat tutkijat. Ei mitään niin monimutkaista kuin uteliaisuutta tai seikkailunhalua voi tiivistää yksittäiseen geeniin. Todennäköisempää on, että eri geenijoukot vaikuttavat useisiin ominaisuuksiin, joista jotkin sallivat meidän etsiä uusia asioita ja jotkin toiset ajavat meitä siihen.

Etsimisen halun lisäksi tarvitaan työkalut tai ominaisuudet, jotka tekevät löytöretkeilystä mahdollista. Ihmisille kehittyy jalat ja lantiot, joilla voi kävellä pitkiä matkoja; perin näppärät kädet; ja vieläkin näppärämmät aivot, jotka kasvavat huomattavasti hitaammin mutta suuremmiksi kuin muilla ihmisapinoilla. Tämä kolmiyhteys erottaa nykyihmisen ihmisapinoista ja pienissä mutta merkittävissä yksityiskohdissa myös muista ihmisistä.

Ominaisuudet vahvistavat toisiaan: käsitteellinen mielikuvituksemme voimistaa merkittävästi liikkuvuutta ja sorminäppäryyttä, mikä puolestaan kiihottaa mielikuvitusta edelleen.

7R uudisraivaajien keskuudessa Mikään yksittäinen geeni tai geeniryhmä ei siis tee kenestäkään löytöretkeilijää, mutta otollinen perimä, mielikuvitukseen kykenevät aivot ja näppärät kädet edesauttavat luovaa uteliaisuutta. Uudisraivaajien keskuudessa usein tavallista yleisempi geenivariantti 7R on siis yksi osa laajempaa kokonaisuutta, joka saa meidät seikkailemaan ja ylittämään rajoja.

Lue koko artikkeli Napsauta alla näkyvää Lataa-painiketta

Kun napsautat Lataa-painiketta, sinua pyydetään liittymään natgeo.-fi-sivuston jäseneksi. Liittyminen kestää noin minuutin eikä maksa mitään.