Muuntogeeniset viljat – kyllä vai ei?

Amerikkalaiset ovat syöneet GM-tuotteita lähes 20 vuotta, mutta Euroopassa ja laajalti myös Afrikassa kiistely GM-viljojen turvallisuudesta ja ympäristövaikutuksista on pitkälti pitänyt ne pois käytöstä.

keskiviikko 29. lokakuuta 2014 teksti Tim Folger

Geenimuuntelu voi olla ympäristöystävällistä

Tieteellistä näyttöä muuntogeenisten kasvien haittavaikutuksista ei juuri ole.

Sen sijaan torjunta-aineita on käytetty tutkimuksen mukaan amerikkalaispelloilla jopa 90 % vähemmän sen jälkeen, kun käyttöön otettiin GM-maissi. Kiinassa haitallisten kirvojen määrä on vähentynyt ja leppäkerttujen ja muiden hyödyllisten hyönteisten määrä lisääntynyt maakunnissa, joissa puuvillapelloille on istutettu muuntogeenistä puuvillaa.

Muuntogeeniset kasvit eivät kuitenkaan ole voittaneet eurooppalaisten ja afrikkalaisten luottamusta.

9 miljardia nälkäistä suuta

Kuinka vaarallista geeneillä pelaaminen lopulta on, ja onko meillä toisaalta varaa olla hyödyntämättä geenimuuntelun mahdollisuuksia, jos maailmassa on jo 35 vuoden päästä 9 miljardia suuta ruokittavana?

Lue artikkeli: Uusi vihreä vallankumous

Tutustu kasvinjalostuksen menetelmiin ja pohdi, mikä olisi paras keino taata ravinnon riittävyys jatkossakin. Lue koko artikkeli National Geographic Suomen numerosta 10/2014:

Huom! Kun napsautat Lataa-painiketta, sinua pyydetään liittymään natgeo.-fi-sivuston jäseneksi. Liittyminen kestää noin minuutin eikä maksa mitään.