Ruoan todellinen alkuperä

Vihannekset ja hedelmät eivät aina ole olleet saman värisiä ja makuisia. Muinoin lajit kasvoivat vain suppeilla alueilla, mutta ihmisen toiminnan myötä ne ovat vuosituhansien kuluessa levinneet yhä laajemmille alueille maapallolle.

torstai 27. elokuuta 2015

Hedelmät ja vihannekset kehittyivät alueellisesti eristyksissä

Nykyiset hedelmät ja vihannekset ovat vuosituhansien ajan jatkuneen viljely- ja valintatyön tuloksia. Tärkeimpien viljelykasvien villit kantamuodot kehittyivät eristyksissä ja levisivät tulvien, tuulten tai lintujen ulosteiden mukana laajemmalle alueelle. Ajan mittaan ihmiset kehittivät mieleisiään lajikkeita, säästivät siemeniä ja kokeilivat viljelyä erilaisissa oloissa. Geneetikot kutsuvat prosessia domestikaatioksi. Maanviljelijät sanovat sitä maanviljelyksi.

Nykylajit eroavat alkuperäisistä

Useimmat modernit viljelykasvit eivät muistuta alkukantaisia, rujompia esi-isiään. Varhaiset mansikat eivät olleet yhtä muhkeita ja makeita kuin nykyiset. Markettien omenat ovat klooneja, joita olisi vaikea kasvattaa varttamatta.

Ihminen on syynä ruokakasvien muutoksiin

Ruokakasvien alkuperän selvittäminen on todellista salapoliisityötä, mutta kehityskuluista voi päästä selville genomien ja kulttuuristen seikkojen avulla. ”Kasvien evoluutio muuttui yleensä heti, kun ihmiset koskivat siihen”, sanoo Kalifornian yliopiston kasvitieteilijä Paul Gepts, joka tutkii papujen ja muiden kasvien syntyä ja kehitystä. Tieto ravintokasvien historiasta voi auttaa tutkijoita kehittämään lautasten täytteeksi entistäkin parempaa syötävää.

• ### Avokado:

Hedelmä on peräisin Meksikosta ja Keski-Amerikasta. Nyt siitä on kolme lajiketta, jotka sopivat eri oloihin.

• ### Auringonkukka:

Kasvi on kotoisin Pohjois-Amerikasta. Sitä viljellään lähinnä siemenistä saatavan öljyn vuoksi.

• ### Viinirypäle:

Villiviini kesytettiin vain kerran, Etelä-Kaukasuksella, mistä se levisi kulkijoiden mukana ympäri maailmaa.

• ### Omena:

Keski-Aasiasta kotoisin oleva kasvi aloitti maailmanmatkansa ilmeisesti Silkkitietä pitkin.

• ### Sitrushedelmät:

Nykyappelsiinit ja -mandariinit ovat kehittyneet Itä-Aasian mandariineista ja pomeloista.

• ### Mansikka:

Nykymansikka on hybridi kahdesta lajikkeesta, joista yksi on Pohjois- ja toinen Etelä-Amerikasta.

• ### Ananas:

Ananas on tullut Amazoniasta Eurooppaan ilmeisesti löytöretkeilijöiden tuliaisina.

• ### Kahvi:

Kahvia viljeltiin ensin Etiopiassa. Sieltä se levisi Aasiaan ja Etelä-Amerikkaankin, missä sitä viljellään eniten.

• ### Munakoiso:

Kaksi lajiketta saatiin viljelyyn Intiassa ja Kiinassa. Yksi niistä levisi itään ja toinen länteen päin.

• ### Banaani:

Uusi-Guinea tuotti ensimmäiset banaanit. Tärkein nykylajike on kaakkoisaasialainen klooni.