10 suurinta asteroidi-iskua

Venäjän yllä viime viikolla räjähtänyt meteori vahingoitti yli tuhatta ihmistä, mutta maahan on ehtinyt tömähdellä monta muutakin tuhoisaa tulokasta. Tässä kymmenen suurinta tunnettua meteori-iskua.

maanantai 18. helmikuuta 2013

Törmäyskraatterit ovat konkreettisia todisteita siitä, että Maahan on osunut monenlaisia meteoriitteja.

Vaikka vuosimiljardien mittaan jatkunut eroosio on vaikeuttanut meteoriittien täsmällisen koon määrittämistä, tutkijat ovat suhteellisen yksimielisiä siitä, mitkä kraatterit ovat suurimpien meteoriittien tekosia.

Tässä 10 suurinta tunnettua kraatteria:

1. Vredefortin kraatteri

Syntymäaika: Noin 2 miljardia vuotta sitten

Paikka: Vapaavaltio, Etelä-Afrikka

Kuvaus: Vredefortin kraatterin halkaisija on noin 190 kilometriä, joten se on maailman suurin törmäysrakenne. Kraatteri, jonka keskellä on niin kutsuttu Vredefortin kupoli, liitettiin vuonna 2005 Unescon maailmanperintöluetteloon.

2. Sudburyn allas

Syntymäaika: Noin 1,8 miljardia vuotta sitten

Paikka: Ontario, Kanada

Kuvaus: Sudburyn allas on maailman suurimpia törmäysrakenteita. Arviolta 130 kilometriä leveä kraatteri on myös noin 1,8 miljardia vuotta vanha, joten se on ikänsäkin puolesta huomattava rakenne.

3. Acramanin kraatteri

Syntymäaika: Noin 580 miljoonaa vuotta sitten

Paikka: Etelä-Australia, Australia

Kuvaus: Halkaisijaltaan arviolta 90-kilometrinen kraatteri sijaitsee nykyisen Acramanjärven pohjassa.

4. Woodleigh’n kraatteri

Syntymäaika: Noin 364 miljoonaa vuotta sitten

Paikka: Länsi-Australia, Australia

Kuvaus: Woodleigh’n kraatteri ei erotu selvästi maanpinnasta, joten sen todellisesta koosta on monia näkemyksiä. Arviot liikkuvat 40–120 kilometrin haarukassa.

5. Manicouaganin kraatteri

Syntymäaika: Noin 215 miljoonaa vuotta sitten

Paikka: Quebec, Kanada

Kuvaus: Törmäyskraatteriin syntyi nykyinen Manicouaganjärvi. Eroosiosta huolimatta sitä pidetään yhtenä suurimmista ja parhaiten säilyneistä maanpinnan kraattereista. Sen halkaisija on arviolta 100 kilometriä.

6. Morokwengin kraatteri

Syntymäaika: Noin 145 miljoonaa vuonna sitten

Paikka: Luoteisprovinssi, Etelä-Afrikka

Kuvaus: Kalaharin aavikon lähellä Etelä-Afrikassa sijaitseva kraatteri piti sisällään sen synnyttäneen meteorin fossiloituneita jäänteitä.

7. Karan kraatteri

Syntymäaika: Noin 70,3 miljoonaa vuotta sitten

Paikka: Nenetsia, Venäjä

Kuvaus: Eroosion pahasti nakertama Karan kraatteri on maanalainen törmäysrakenne Venäjällä. Jotkut ovat väittäneet sen muodostuvan tosiasiassa kahdesta vierekkäisestä kraatterista: Karasta ja Ust-Karasta.

8. Chicxulubin kraatteri

Syntymäaika: Noin 65 miljoonaa vuotta sitten

Paikka: Jukatan, Meksiko

Kuvaus: Monen tutkijan mielestä tämän kraatterin synnyttänyt meteori aiheutti joko kokonaan tai ainakin osittain hirmuliskojen sukupuuton. Arviot sen koosta vaihtelevat noin 170 kilometristä huikeaan 300 kilometriin. Jos jälkimmäinen pitää paikkansa, se saattaa olla maapallon suurin kraatteri.

9. Popigai-kraatteri

Syntymäaika: Noin 35,7 miljoonaa vuotta sitten

Paikka: Siperia, Venäjä

Kuvaus: Venäläiset tutkijat väittävät, että kraatterialueella on useiden biljoonien karaattien painosta törmäyksen synnyttämiä timantteja, mikä tekisi siitä yhden maailman suurimmista timanttiesiintymistä.

10. Chesapeakelahden kraatteri

Syntymäaika: Noin 35 miljoonaa vuotta sitten

Paikka: Virginia, Yhdysvallat

Kuvaus: Parinsadan kilometrin päässä Washingtonista sijaitseva Chesapeakelahden kraatteri löydettiin 1980-luvun alussa. Joidenkin arvioiden mukaan sen halkaisija on noin 85 kilometriä.