Astronomit etsivät kuolleita avaruusolentoja

Vieraita olentoja ehkä lymyilee jossain tähtien lomassa, mutta nyt ei tarkkaillakaan enää vain merkkejä elämästä. Pienen tähtitieteilijäryhmän huomion kohteena ovat nyt avaruusolennot, jotka ovat jo hävittäneet oman sivilisaationsa.

perjantai 6. marraskuuta 2015 teksti Mark Strauss

Kuolleet avaruusolennot keskipisteessä

Onko avaruudessa elämää? Tähän kysymykseen on SETI (Search for Extra Terrestrial Intelligence) vuosien ajan yrittänyt löytää vastausta, mutta sen sijaan radioteleskoopit pitäisikin ehkä suunnata etsimään kuolemaa ja tuhoa.

Tätä mieltä on pieni tutkijaryhmä, joka on julkaissut tähtitieteilijöille käsikirjan auttaakseen heitä havaitsemaan jälkiä kosmisista tuomiopäivistä. Ryhmää kutsutaan nimellä SEETI (Search for Extinct Extra Terrestrial Intelligence), ja se aikoo etsiä sukupuuttoon kuolleita avaruusolentoja radioteleskoopeilla.

Tähtitieteilijät ovat alkaneet käyttää Allen Telescope Array -radioteleskooppia etsiäkseen merkkejä avaruusolennoista kaukaisesta tähtijärjestelmästä, jonka jotkut uskovat kätkevän sisäänsä ”vieraan megarakenteen". Kuva: Ramin, The New York Times/Redux

Tuhoutuneet avaruusolennot jättävät jälkiä

Jos vieraalla planeetalla elävä sivilisaatio tuhoutuisi kokonaan jonkinlaisessa biologisessa sodassa, ruumiita popsivista pieneliöistä vapautuisi niin paljon metaania, että se olisi mitattavissa kaasukehästä.

Jos planeetalla olisi ollut asukkaita suunnilleen sen verran kuin Maassa, kaasut häviäisivät kyllä vuoden kuluessa. Niiden vaikutus voisi kuitenkin säilyä pidempään, jos virukset olisivat tartuttaneet ja tappaneet myös mahdollisia muita eläinlajeja.

Todennäköisimmin jälkiä vieraan planeetan maailmanlopusta voitaisiin löytää, jos siellä olisi tapahtunut ydinasekatastrofi.

Räjähtävien ydinpommien äärimmäinen kuumuus synnyttää kaasukehässä kemiallisia reaktioita, jotka muun muassa heikentävät huomattavasti otsonikerrosta. Tuhon seuraukset olisivat todennäköisesti mitattavissa useiden vuosien ajan.

Jos vieraan planeetan tuhoaisi ydinsota, sen kaasukehän kemialliset muutokset pystyttäisiin mittaamaan. Kuva: AP

Toistaiseksi koko ajatus avaruudessa esiintyvästä elämästä on tietenkin vielä pelkkää arvailua. Ilman sinnikkäiden tähtitieteilijöiden uurastusta emme kuitenkaan koskaan pääsisi selville siitä, onko avaruusolentoja ja vieraita sivilisaatioita – eläviä tai kuolleita – olemassa.