Itävaltalainen lentäjä ja laskuvarjohyppääjä Felix Baumgartner putoaa vapaasti kohti Maata 14. lokakuuta 2012 hypättyään Red Bull's Stratos -kapselista yli 39 kilometrin korkeudesta. Baumgartner saavutti 1342 kilometrin tuntinopeuden, ja hänestä tuli myös ensimmäinen laskuvarjohyppääjä, joka rikkoi äänivallin. Kuva: Jay Nemeth.

Galleria: Viikon avaruuskuvat

Viikon avaruuskuvien joukossa ovat Pelottoman Felixin hyppy, tähtien yö ja keidas erämaassa.

keskiviikko 24. lokakuuta 2012

Teltan oviaukosta avautuu näkymä Linnunradan galaksin lukemattomiin tähtiin. Kuva otettiin aamuvarhain pitkällä suljinajalla Sierra Nevada -vuorilla Kaliforniassa. Kuva: Tony Rowell.

Napakehägalaksit ovat harvinaisia ja eriskummallisia kohteita, joiden astronomit uskovat syntyneen kahdesta toisiinsa vaikuttavasta galaksista. Havaijilaisen Gemini-observatorion nappaama, yllä näkyvä kuva esittää siis joko toisen galaksin sydämen lävistyksen "makaaberia" lopputulosta tai ohi kulkeneen naapurinsa materiaa riistäneen galaksin jäännöksiä. Kuva: AURA/Gemini Observatory.

Dubain emiraatissa väikkyvä tekojärvi erottuu kirkkaansinisenä Euroopan avaruusjärjestön (ESA) 4. tammikuuta ottamassa satelliittikuvassa, joka julkaistiin 10. lokakuuta. Järvi sijaitsee maailman korkeimman rakennuksen, Burj Khalifa -pilvenpiirtäjän, vieressä. Kuva: ESA.

Asteroidiryhmä kiertää Aurinkoa samaa rataa Jupiterin kanssa tässä taiteilijan näkemyksessä, jonka Nasa julkaisi 15. lokakuuta. Kuvassa asteroidit ovat yhdenmukaisen tummanpunaisia ja mattapintaisia, joten niistä heijastuu vain vähän Auringon valoa. Nasan WISE-luotaimen uudet havainnot vahvistavat astronomien teorian, jonka mukaan Jupiterin edellä kulkevassa ryhmässä (kauempana näkyvät) on enemmän asteroideja kuin sen perässä kiertävässä ryhmässä. Kuva: Caltech/NASA.

Massiivinen ja aavemainen pölypatsas leijuu Länsi-Afrikan rannikon edustalla ja kauempana Atlantilla tässä kuvassa, jonka Nasan Aqua-satelliitti otti aiemmin tässä kuussa. Kuva: Jeff Schmaltz, MODIS/NASA.

Irtonainen merijää muodostaa sohjoisia renkaita Itä-Grönlannin edustalle Nasan Aqua-satelliitin aiemmin tässä kuussa ottamassa kuvassa. Kuva: Jeff Schmaltz, MODIS/NASA