Retkeilijät tuijottavat suut ammollaan revontulia, jotka näyttävät peittävän lumipeitteistä huippua Kanadan Luoteisterritorioissa. "Minun olisi pitänyt olla nukkumassa, mutta olin innoissani kuin lapsi karkkikaupassa", sanoo kuvan ottanut Dave Brosha. "Hemmetti, että pohjoisessa on kaunista." Kuva: Dave Brosha.

Galleria: Viikon avaruuskuvat

Viikon parhaat avaruuskuvat esittelevät revontulia, Nasan suihkukonetta ja Marsin hautoja.

torstai 19. huhtikuuta 2012

Sedimenttikerrokset näkyvät paljastuneina marsilaisessa Danielsonin kraatterissa väärävärikuvassa, jonka Nasan Mars Reconnaissance Orbiterin HiRISE-kamera on ottanut. Kerrosten lähes yhteneväinen paksuus viittaa siihen, että maaston muodot saattoivat syntyä jaksottaisessa prosessissa. Yksi mahdollisuus on ilmaston luonnollinen vaihtelu, joka liittyy jollain tavalla punaisen planeetan kiertorataan, arvellaan Nasasta. Kuva: NASA/JPL/University of Arizona.

Avaruussukkulan kuljettamiseen muunneltu Boeing 747 -lentokone saapuu floridalaiseen Kennedyn avaruuskeskukseen noutamaan avaruussukkula Discoverya. Avaruussukkulat on suunniteltu liitämään, eikä niissä siksi ole omaa moottoria, joten Nasa on hankkinut kaksi suihkukonetta kuljettamaan sukkuloita eri puolille maata. Discovery teki viimeisen matkansa Boeing 747:n reppuselässä 17. huhtikuuta. Kuva: Kim Shiflett/NASA.

Tämä Fornaxin eli Sulatusuunin tähdistössä sijaitseva kääpiöpallogalaksi on yksi kymmenestä pienestä galaksista, joita tarkasteltiin hiljattain tehdyssä tutkimuksessa. Siinä analysoitiin hiukkasia, joita pidetään ehdokkaina niin kutsutun pimeän aineen koostumukseksi. Galaksin tähtien liikkeet antavat ymmärtää, että ne kaikki olisivat massiivisten pimeän aineen halojen sisällä. Kuva: ESO/Digital Sky Survey 2.

Kuukausi sen jälkeen, kun Nasan luotain oli napannut kuvan Marsin pinnalla riehuvasta käärmemäisestä pölymyrskystä, se sai talteen vieläkin suuremman pyörremyrskyn. Tässä Mars Reconnaissance Orbiterin HiRISE-kameran ottamassa kuvassa läpimitaltaan 70-metrinen pölypatsas ulottui 20 kilometrin korkeuteen. Koska Marsin kaasukehän tiheys on niin alhainen, pölymyrsky ei kuitenkaan kykenisi kaatamaan ihmistä, jos joku sattuisi Marsin pinnalla astelemaan. Kuva: NASA/JPL/University of Arizona.

Sateenkaaren värit nostavat esiin topografisia piirteitä Marsin valtavan Alba Mons -tulivuoren lounaisrinteellä sijaitsevalla Tractus Catenan alueella. Tämä uusi kuva on peräisin Euroopan avaruusjärjestön Mars Express Orbiterista. Tummanvioletit alueet ovat niin kutsuttuja kuoppajonoja, romahtaneita luolia, jotka ovat saattaneet syntyä maanalaisten laavavirtojen tai jopa pohjaveden ansiosta. Kuva: ESA/DLR/FU Berlin.

Maastopalon synnyttämä tumma läikkä tahraa maisemaa Denverin lähellä Coloradossa 6. huhtikuuta otetussa kuvassa. Nasan mukaan palo levisi nopeasti sen jälkeen kun hallituksi kulotus karkasi palokunnan hallinnasta Foxtonin lähellä. Kun tuli saatiin hallintaan 2. huhtikuuta, se oli niellyt 1675 hehtaaria maata ja aiheuttanut vahinkoja 25 taloon. Kolme ihmistä menetti henkensä, ja tuhansia jouduttiin evakuoimaan. Kuva: NASA Earth Observatory.