Lentokone osuu sattumalta Auringosta otettuun valokuvaan, ja sen siipien ääriviivat ylittävät auringonpilkkujen täplittämän alueen. Auringonpilkkuja ympäröivät vaaleammat alueet, niin kutsutut plaget, ovat syvemmällä vaikuttavan magneettisen aktiivisuuden synnyttämiä lämpimämpiä ja tiheämpiä alueita. Auringonkehrä näyttää violetilta, koska kuva on otettu Ca-K-suotimella, joka päästää lävitseen vain tietyt valon aallonpituudet. Kuva: Howard Eskildsen

Galleria: Viikon upeat avaruuskuvat

keskiviikko 9. maaliskuuta 2011

Avaruussukkulan viimeinen lento ja Auringon aktiivisuuspurskaus tuottivat joitakin viikon parhaista avaruuskuvista.

Nasassa työskentelevä James Spann osallistui Alaskan Poker Flatissa pidettyyn revontulikonferenssiin ja pääsi todistamaan geomagneettista myrskyä, joka sytytti taivaalle upeita revontulia 1. maaliskuuta. Myrsky kävi päivän mittaan yhä kiihkeämmäksi ja johti revontulihavaintoihin Pohjois-Irlannissa, Latviassa, Norjassa ja Ruotsissa. Kuva: James Spann, NASA

Helmikuun 26. päivä alkoi Englannin Gloucestershiressä pilvisenä, mutta taivas kirkastui juuri ajoissa, jotta tähtitieteen harrastaja Rob Bullen sai kuvattua kansainvälistä avaruusasemaa (ISS) lähestyvän avaruussukkula Discoveryn (vas.). Bullen kuvailee otostaan ”kuvaksi, jollaisen voi ottaa vain kerran elämässä”. Nasan mukaan hän ikuisti kohtaamisen 8,5-tuumaiseen teleskooppiin kiinnitetyllä digikameralla. Kuva: Rob Bullen.

Auringonkukkagalaksi näkyy vaaleanpunaisena kaunottarena tässä Nasan Spitzer-avaruusteleskoopin ottamassa kuvassa, joka julkaistiin 3. maaliskuuta. Myös nimellä M63 tunnettu spiraaligalaksi sijaitsee noin 37 miljoonan valovuoden päässä Maasta. Spitzerin infrapunasilmän avulla astronomit voivat jäljittää galaksin spiraalihaarojen pölyrakenteita ja nähdä, missä syntyy uusia tähtiä. Kuva: Caltech/NASA