Kurkistus kosmiselle synnytysosastolle

Uusissa kuvissa 450 valovuoden päässä Maasta sijaitsevasta tähdestä näkyy myös syntyvaiheessa oleva planeetta.

torstai 31. maaliskuuta 2016 teksti Nadia Drake - National Geographic

Tähtitieteilijät ovat saaneet todistaa planeetan syntymää lähellä kaukaista tähteä. Tai jos ei nyt ihan syntymää, niin ainakin planeetan varhaisvaiheita.

Tässä vaiheessa uusi planeetta on vasta pölypallo. Tosin sen massa on kolmesta kahdeksaan kertaa niin suuri kuin Maan.

Tämä niin kutsuttu protoplaneetta kiertää Härän tähdistössä 450 valovuoden päässä sijaitsevaa nuorta tähteä, jonka nimi on HL Tau.

Uuden planeetan sijainti lähellä tähteä todistaa teorian siitä, miten kiviplaneetat muodostuvat.

Nuori vain miljoonan vuoden ikäinen tähti

Tähtitieteilijät näkivät tähden ensimmäisen kerran vuonna 2014 Chilessä sijaitsevalla ALMA-teleskoopilla (Atacama Large Millimeter/Sub-millimeter Array).

Tutkijat yllättyivät, kun he havaitsivat tähden läheisyydessä merkkejä planeetan synnystä, sillä tähti on vain miljoonan vuoden ikäinen. Niin nuorilla tähdillä ei juuri ole havaittu olevan planeettoja.

Tähteä on tutkittu tarkemmin myös VLA-teleskoopilla (Very Large Array), joka näkee ALMAa tarkemmin kaukaisiin kohteisiin.

Uudet kuvat ovat tähän asti parhaita planeettojen näin varhaisesta vaiheesta saatuja kuvia. Myöhemmästä kehityksestä on muitakin esimerkkejä.

Viime vuonna tähtitieteilijät raportoivat toisen kaukaisen tähden ympärillä olevasta planeetasta, joka sai nimen LkCa 15 b.

Nämä nuoret planeetat ovat vielä nuoria pölypalloja, mutta miljoonien vuosien kuluessa niistä tulee täysikasvuisia planeettoja.