Tähtisumut ovat universumin taideteoksia

Tähtisumu ovat kuin universumin tekemä maalaus. Samalla, kun etsit kuvista perhosia ja tiimalaseja, opit lisää tähtitaivaan ihmeellisistä ilmiöistä.

maanantai 15. helmikuuta 2016 teksti Anna-Dora Maron

MITÄ TÄHTISUMUT OVAT? Tähtisumut ovat tähtien välissä olevia kaasu- ja pölypilviä, niin sanottua tähtienvälistä ainetta.

Tähtienvälistä ainetta muodostuu esimerkiksi supernovan syntyessä, mutta sitä saattaa irrota myös tavallisista tähdistä niiden hiipuessa.

LUE LISÄÄ: 12 kiehtovaa kuvaa avaruudesta

Havainnollistaakseen asiaa monet tutkijat jakavat tähtisumut kolmeksi alaryhmäksi: puhutaan emissiosumuista, heijastussumuista ja pimeistä sumuista.

Emissiosumu saa energiaa sitä lähellä olevista kirkkaista tähdistä ja säteilee itse jollakin aallonpituudella.

Heijastussumu heijastaa lähellään olevien tähtien valoa ja hohtaa usein sinisävyisenä.

Pimeä sumu ei heijasta, vaan imee lähitähtien valoa, ja sen voi havaita vain välillisesti, eli jos se on esimerkiksi jonkin kirkkaan sumun tai emissiosumun edessä

KUINKA TÄHTISUMUJA VALOKUVATAAN? Tähtisumuja ei voi nähdä ilman apuvälineitä.

Monet teleskoopit pystyvät kuitenkin tarkastelemaan ja valokuvaamaan näitä taivaan taideteoksia.

Nasan vuonna 1990 avaruuteen laukaisema Hubble-avaruusteleskooppi on kuvannut lukuisia planeettoja, tähtiä ja galakseja.

Lisäksi Maassa on lukuisia avaruutta kartoittavia teleskooppeja.

Chilessä sijaitseva ALMA-radioteleskooppi pystyy erottamaan tarkasti nuorten tähtien ympärillä olevia tiheitä kaasu- ja pölypilviä. Lue lisää ALMA-teleskoopista täältä.